Eigen website, app of social media-pagina?

71 procent ondernemers vindt bedrijfswebsite van groot belang

14 juli 2016

Als ondernemer kun je tegenwoordig het wereldwijde web niet meer wegdenken. Maar de komst van social media en apps leidt steeds vaker tot de vraag: Hoe verhoudt die bedrijfswebsite zich tot social media en een eigen app?

Tips om je website te verbeteren

Vandaag de dag regelt iedere ondernemer steeds meer zaken online. Of het nu gaat om adverteren, in contact komen met je klant, online vergaderen of het opslaan van je gegevens in de cloud. Veel bedrijven hebben bovendien ook een bedrijfswebsite om online gevonden te kunnen worden door potentiële klanten. Door de komst van social media en apps zijn er echter ook andere manieren om jouw onderneming online zichtbaar te maken. Toch blijft volgens het merendeel van de ondernemers het belang van een bedrijfswebsite toenemen.

Bekijk de volledige infographic.

Groot belang

Op dit moment is de bedrijfswebsite voor de overgrote meerderheid van de ondernemers (71%) van groot belang. Dit blijkt uit onderzoek onder 501 ondernemers, uitgevoerd door MediaTest in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Een kwart van de ondervraagden noemt de bedrijfswebsite zelfs onmisbaar.

Toename

De meerderheid van de ondernemers (57%) verwacht dat het belang van de zakelijke website alleen maar toe zal nemen. 41 procent denkt dat het belang voor ondernemers gelijk zal blijven en slechts 2 procent verwacht dat de bedrijfswebsite minder belangrijk wordt.

Starters blijken relatief meer belang te hechten aan de zakelijke site. Deze groep ondernemers verwacht ook dat het belang toe zal nemen.

Apps en social media

Ondanks het grote belang dat ondernemers aan hun bedrijfswebsite hechten, zijn veel van de ondervraagden van plan sites te vervangen door of aan te vullen met een app of pagina op social media. Het zijn voornamelijk starters die plannen in deze richting hebben. Opmerkelijk is dat deze groep relatief veel interesse heeft in aanwezigheid op veilingsites als marktplaats.nl. 44 procent van de starters geeft aan één of meerdere sites te willen vervangen door het gebruik van zo’n veilingsite.

Graadmeters

Hoe belangrijk jouw bedrijfswebsite is, is afhankelijk van verschillende factoren. Hoeveel bezoekers trek je per maand? Hoe lang blijven zij op je website hangen? Welke feedback krijg je over je site van jouw klanten? En wordt jouw site goed gevonden in Google? De antwoorden op deze vragen zijn graadmeters voor het succes en het belang van jouw site.

Publiek bereiken

Mochten de cijfers nog niet de resultaten laten zien waar je op hoopt, dan kun je overwegen een SEO-expert in de arm te nemen zodat jouw bedrijfswebsite beter gevonden wordt. Maar misschien kun je een breder publiek bereiken als je, naast de bedrijfswebsite, ook gebruik maakt van social media als Facebook of LinkedIn of bijvoorbeeld via een app. Wat werkt is per bedrijf verschillend, dat is een afweging die jij - samen met jouw marketing- en communicatieteam - moet maken.