Effectief reclame maken met kleine budgetten? Het kan!

Column Gert-Jan van de Sanden | Marketing in mkb
Iedereen kent ze wel; die reclame- en marketingstunts, waarbij met weinig inzet giga resultaten worden bereikt. Leuk bedacht, fraai vormgeven en vooral breed ingezet. Oftewel, er is een flinke zak met geld uitgegeven aan alle mogelijke soorten van uitingen in print, press, audio, video en niet te vergeten internet.
Werk gestructureerd aan goede klantrelaties
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Naar MijnMKB

Groot versus klein

De AH’s , Jumbo’s, ING’s en IKEA’s  van deze wereld draaien er hun hand niet voor om… 
Hier staan professionals uit mijn vakgebied in de rij om deze bedrijven op deskundige en ‘effectieve’ wijze assistentie te verlenen. De budgetten, die dikwijls in de tonnen lopen bieden op zich al een garantie tot succes.
 
Maar wat moet je nou als kleinschalig bedrijf of kleine winkel als je geen miljoenen per jaar omzet, en met moeite een drie nullen-budget uit je opbrengst tevoorschijn peutert om iets aan communicatie te doen? Kan je boodschap dan nog wel gezien worden?
 

Effectief met klein budget

Het antwoord luidt ‘ja’. Ook met een krap budget is het mogelijk om opvallend en effectief met je boodschap aan de weg te timmeren. Over de inhoud van de boodschap en dat je het qua vormgeving en huisstijl op een rijtje moet hebben, ga ik het hier even niet hebben.
Gedrukte media zijn erg duur voor veel mkb-ondernemers en audio en video zijn ook niet makkelijk haalbaar (lees betaalbaar). Het is dan ook meestal met pijlen schieten en wel erg twintigste eeuws vandaag de dag. Dit terwijl er online heel veel mogelijkheden zijn om wat doelgerichter bij je klanten binnen te komen.
‘Ojee!’ Zie ik veel mkb'ers al denken, ‘nou moet ik op facebook …’
 

Social media

Deels waar, want facebook kan een mooi middel zijn om je doelgroep zeer gericht van boodschappen te voorzien, net als Twitter, Google+, Pinterest, Youtube, enz. Mits relevant en goed toegepast. Vooral relevant, want ik zie helaas nogal wat berichten langskomen van mkb'ers die het op de ouderwetse twintigste eeuw van ‘zoveel mogelijk pijlen schieten’ doen. Gemiste kansen, want juist deze media kunnen ertoe bijdragen een mooie klantenrelatie aan te gaan. Veel spammen jaagt je vriendschappen juist weg, nadat je ze zo zorgvuldig opgebouwd hebt. Deel dus niet alleen dat je ‘a.s. zondag open bent van 12 tot 17 uur’, maar vertel dat er een demonstratie is of laat via een filmpje zien hoe leuk dat is…
Zorg voor interessant nieuws en je vrienden delen het vanzelf verder. (Ben daarbij streng naar jezelf: ‘Zou ikzelf dit bericht interessant vinden als buitenstaander?’)
Promotie van dit soort berichten hoeft maar enkele tientjes te kosten (en is aan regels gebonden!!). Je kunt ze op locatie en doelgroep richten, ‘targetten’ heet dat in marketingtaal. Voordeel is dat mensen die potentieel geinteresseerd zijn, je boodschap zien.

Wil je het doelgerichter? Klanten zijn naar je op zoek! Kijk naar jezelf: ook jij  ‘googled’ toch eerst ter oriëntatie? Waarom zouden je klanten dat niet doen? In de volgende column ga ik daar dieper op in met een praktijkvoorbeeld.

Hoe goed ken jij je klanten?

Werk aan je klantrelaties | Tips van ondernemers
Heb jij een goede band met elke klant? Tijdens de Salesforce World Tour 2015, een event in de Amsterdam RAI, vroegen we ondernemers hoe belangrijk klantrelaties zijn voor hun bedrijf. In deze video geven ze enkele praktische tips aan collega-ondernemers.
hoe-goed-ken-jij-klanten-30415124747.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten