Ander logo, nieuwe huisstijl: het redmiddel?

Column Gert-Jan van de Sanden | Uitstraling of exposure

11 april 2016

Ruim dertig jaar loop ik nu mee in het vak. Als ik ondernemers ergens hun geld nodeloos heb zien verkwisten, dan is het wel op het gebied van huisstijl en design. Zeker, het moet er allemaal fris en up-to-date uitzien. Van tijd tot tijd moet je uitstraling onder de loep genomen worden. Maar om het als dé oplossing voor neergang en tobbend resultaat aan te wenden gaat wel erg ver.

Whitepaper: Hoe lanceer ik een nieuw product?

Progressief

En toch heb ik dat nogal eens meegemaakt. Ik ben op vele fronten heel progressief, zeker waar het onderscheid door vormgeving betreft. Maar zomaar een logo helemaal op de schop nemen adviseer ik zelden. Juist bij die kleine klanten met een beperkt budget verdedig ik nogal eens het handhaven van het huidige logo. Jarenlang is er zorgvuldig gebouwd aan beeldvorming. In dit geval duur betaalde communicatie veelal via plaatselijke sufferdjes, verenigingsbladen, autobelettering, borden en vlaggen bij sportclubs. Kortom kleine communicatie, die best wat kost en waar je bovendien (na verandering van logo) weer opnieuw je huisstijl moet aanleveren. Wat kost dat niet?

Grote jongens

Ik grijp dan met mijn argumenten altijd terug naar de 'grote jongens', de Jumbo's, de Apple’s en de Coca Cola's, die al tientallen jaren hetzelfde logo hanteren. Dit zijn notabene bedrijven met serieuze  communicatie-budgetten, die zelfs professionele medewerkers in dienst hebben om hun huisstijl te bewaken. Zij denken wel drie keer na alvorens iets aan hun zorgvuldig opgebouwde imago te veranderen; ze doen dit hooguit subtiel en in fasen… (En als ze het doen is het zelfs wereldnieuws.)

Met het budget van enkele duizenden en in het gunstigste geval enkele tienduizenden euro's per jaar is zo'n restyling voor het gemiddelde mkb-bedrijf, laat staan de detaillist, een enorme investering. Als je weet dat het echte werk (lees: reclamegeld uitgeven) pas begint als je die update van logo en huisstijl klaar hebt, dan geeft dat te denken, toch?

Exposure

Toch zie ik het in mijn praktijk telkens weer gebeuren. Ondernemers die voor goud geld mooi staan te wezen via hun handelsdrukwerk, op het web, in de winkel, op hun bedrijfsauto en pand maar vervolgens geen geld meer in budget hebben om één en ander goed te promoten. En daar zit het hem toch echt in: op een slimme manier frequent en onderscheidend zichtbaar zijn. Met wat kleine ingrepen en zorgvuldige en subtiele restyling was er ook nog geld overgebleven voor exposure, zowel online als offline en buiten de deur.

‘t Is maar dat je het weet…

Auteur

Gert-Jan van de Sanden