Zakelijke herenmode in het buitenland

Wat doe je aan? Van Duitsland tot China | Tips van expert
Als je zaken doet over de grens is het dragen van de juiste kleding en accessoires heel belangrijk. Wat zou jij dragen in België, Brazilië en Japan? Tips van Robin Hendriks van Schulte Herenmode.
Meer tips over zaken doen in het buitenland?
Klik hier
Bezoek onze desk
Ga

Culturele verschillen

Met een klassieke zakelijke outfit kun je overal ter wereld goed voor de dag komen. Toch bestaan er tussen verschillende landen en culturen ook veel verschillen op het gebied van zakelijke mode. Zo bestaat er in sommige landen een sterke voorkeur voor een conservatief voorkomen, terwijl je in een ander land de gewenste indruk maakt door vooral succes uit te stralen aan de hand van accessoires en (dure) kledingmerken. Waar is dit gepast en waar niet?
 

Duitsland, UK, VS, Canada, Japan en China

Duitsland is hét land waar een conservatief, ingetogen en zakelijk voorkomen het beste uitgangspunt is. Een donkere business outfit met wit (of licht) overhemd en een stropdas (zonder opvallende accessoires) is een goed voorbeeld van een geschikte business outfit in Duitsland.
 
Ook in onder andere het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Japan en China is een conservatief, zakelijk overkomen de geldende norm.
 

Frankrijk, Spanje en Italië

In Zuid-Europa maak je over het algemeen vooral een goede indruk door flink wat aandacht te besteden aan de details van je zakelijke outfit. Hierbij is het de truc om aan de hand van merkkeuze en accessoires een persoonlijke stijl te tonen. Vooral in Italië en Frankrijk wordt veel waarde gehecht aan de keuze van de merken die je draagt. Tenslotte zijn deze landen ook de thuisbasis van ‘s-werelds meest toonaangevende modehuizen en fashion designers.
 

België, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Zuid-Afrika

In België en de Scandinavische landen geldt, net als in Nederland, een wat minder conservatieve zakelijke dresscode. In steeds meer sectoren, zoals de IT- en creatieve sector, ontstaat de voorkeur voor een meer casual overkomen.
 

Aandachtspunten bij het samenstellen van een zakelijke outfit

Vooral in landen waar een zakelijke outfit grondig langs de meetlat wordt gelegd, is het verstandig om extra goed op bepaalde details te letten. Merken, schoenen, sokken, sieraden en accessoires (juist wel, of juist niet) en de kleur van je kleding zijn belangrijke aandachtspunten bij het samenstellen van een zakelijke outfit.
 

Kleur

Kleuren kunnen in verschillende culturen een andere betekenis hebben. Zo associëren mensen in Nederland de kleur rood onder andere met passie, liefde en energie, terwijl (donker)rood in Afrika symbool staat voor de dood. Dit terwijl in Oosterse culturen de bruid en bruidegom gekleed gaan in het rood, omdat ze deze kleur associëren met vreugde en geluk.
 

Culturele gebruiken

In Japan en Thailand is het gebruikelijk om een bezoekje te brengen aan een plaatselijke tempel. Omdat je daarbij vaak je schoenen uit moet trekken, komen schoenen die niet al te moeilijk uitgaan en frisse sokken goed van pas.
 

Tot slot

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, zijn er bij het samenstellen van een zakelijke outfit voor een zakenreis nog behoorlijk wat zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is het belangrijk om rekening te houden met de cultuur, omgeving en weersverwachting van het land dat je gaat bezoeken. Daarbij kunnen ‘gepaste’ manieren de man maken. Nederlanders hebben over het algemeen een vrij directe manier van zaken doen, iets wat niet in elk ander land de norm is. Lees je goed in over de manier van communiceren in een land en houd rekening met de unieke gewoontes en tradities die van toepassing kunnen zijn.
 

Meer informatie

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Schulte Herenmode. Lees voor meer informatie het artikel op hun website met meer kledingadvies voor het buitenland.

Internationale kansen benutten

Tips van Bas Pulles (RVO)
Hoe kun jij succes hebben over de grens? De Nederlandse overheid helpt ondernemers met internationaal ondernemen. Bas Pulles, directeur Internationaal van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vertelt in dit interview waar je op moet letten wanneer je internationaal gaat ondernemen en hoe de overheid je daarbij kan helpen.
internationale-kansen-benutten-18116165208.png

Een tweede kans voor vrouwen én overhemden

Ondernemer in beeld | Jolijn Creutzberg
Wie een oud, maar dierbaar overhemd opstuurt naar Van Hulley, krijgt hem binnen een week als boxershort weer terug. Niet alleen milieuvriendelijk om...

Ga je ondernemen in Duitsland? Lees onze business guide

Interviews, tips, trends en kansen voor succesvol zakendoen in Duitsland
Ondernemen in Duitsland is een goed idee. Het is dichtbij, de economie draait goed en met 82 miljoen inwoners is de afzetmarkt enorm. Lees voor je die...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten