Hoe kom ik aan https? Denk aan je SSL-certificaat

Schrik websitebezoekers niet af

12 juni 2017

Je wil niet dat een goedbedoelde veiligheidswaarschuwing je websitebezoekers wegjaagt. Dat dreigt, zonder SSL-certificaten krijg je geen melding van het slotje en https:// in de browser te zien. Dat is vanaf 1 januari 2017 veel belangrijker geworden en browsers als Chrome en Firefox tonen het heel duidelijk.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Sinds 1 januari 2017 zijn maatregelen met zogenoemde SSL-certificaten nodig, bovenop je bestaande veiligheidsbeleid. Bij negen op de tien bedrijfswebsites is de beveiliging van persoonsgegevens niet in orde. SSL-certificaten zijn hierin van groot belang.

Vanaf dan is Google namelijk waarschuwingen gaan tonen bij sites die hun gegevens niet via een veilige HTTPS-verbinding verzenden. Wil je je bezoekers hierdoor niet wegjagen, dan is een SSL-certificaat nodig.

Als ondernemer ben je al verantwoordelijk voor eventuele datalekken in je systeem, dat vaak via je website toegankelijk is. De druk om het internet veiliger te maken neemt toe, niet alleen vanuit de overheid maar ook vanuit Google. Die laatste is sinds januari 2017 actief aan het waarschuwen zodra je op een site komt die nog niet gebruik maakt van het HTTPS-protocol. In de meeste browsers herken je dat veilige protocol aan het icoon van het hangslotje, dat vlak voor het ingetypte internetadres staat.

Met het gebruik van SSL-certificaten voldoen je aan veiligheidseisen die Google en de overheid stellen. De zoekreus beloont sites met SSL ook met een hogere ranking in de zoekresultaten. Extra veiligheid heeft bovendien een positieve invloed op de conversieratio van je webshop.

Aan het verkrijgen van SSL-certificaten zijn kosten verbonden, vanaf enkele euro's per jaar.

'Het is hoog tijd dat ondernemers wakker schrikken en actie gaan ondernemen', aldus Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk. 

Auteur

Frank van Rutten