10 manieren om te innoveren

Van verdienmodel tot klantbeleving

Bij het woord innovatie denk je al snel aan een nieuw product of een technisch snufje. Maar innovatie betekent niets meer dan ‘invoering van een nieuwigheid’. Dat kan je op allerlei manieren doen. De meest voorkomende vernieuwingen zijn op te delen in tien categorieën. Leg ze eens onder de loep binnen je eigen bedrijf!

Experts Larry Keeley, Ryan Pikkel, Brian Quinn en Helen Walters vertellen dat innoveren veel breder is dan alleen kijken naar je product. In het boek ‘Ten types of Innovation’ zetten zij hun onderzoek uiteen. Ze keken naar allerlei verschillende innovaties bij honderden grote bedrijven over een aantal jaar. Daarbij kwamen ze er achter dat iedere innovatie in te delen is in een van de volgende 10 categorieën:

Innovaties op:

  1. Verdienmodel - Aan prijzen, marges en wat kopers van waarde achten zitten vaak hele oude veronderstellingen. Stel die eens op de proef

  2. Netwerk - Netwerkinnovatie biedt een manier voor bedrijven om gebruik te maken van de processen, technologie, kanalen of merken van een ander

  3. Structuur - Welke andere organisatiestructuren zijn er denkbaar?

  4. Proces - Innovaties aan processen gaan de uitdaging aan met het ‘business as usual’ gevoel.

  5. Product - Innovaties op dit vlak zoeken verbeteringen in functionaliteit van je product

  6. Productsysteem - Hoe kunnen individuele producten en diensten met elkaar connecten en eventueel gebundeld worden?

  7. Service - Biedt je klanten nog meer waarde met vernieuwingen op servicegebied

  8. Kanaal - Alle manieren waarop je klanten jouw producten of diensten kunnen gebruiken/kopen

  9. Merk - Innovaties op merkniveau zorgen ervoor dat jouw naam sterker wordt en meer synoniem wordt voor kwaliteit

  10. Klantbeleving - Innovaties op klantbeleving zijn gericht op het beter begrijpen van je klant of gebruiker om zo meer waardevolle connecties met hen te maken

In hetzelfde onderzoek kwamen ze er ook achter dat de meeste innovaties plaatsvinden in de categorie ‘product’. Maar, als je kijkt naar de cijfers, leverden deze innovaties vaak het minst op.

De meest succesvolle innovaties introduceerde een nieuwigheid in 3 of 4 categorieën tegelijk. Een mooi, veelgebruikt voorbeeld is het Amerikaanse Ford. Toen Ford zijn automobiel introduceerde, werd hij erg succesvol. Dit mede dankzij de verschillende type innovaties die hij in een keer doorvoerde. We kennen allemaal de introductie van de lopende band (proces). Maar Ford had ook allerlei add-ons, zoals een grasmaaier, die je op de auto kon bouwen (productsysteem). Ook gaf hij zijn eigen medewerkers genoeg geld, zodat zij ook een Ford konden kopen (verdienmodel). En natuurlijk was het ook een goed product.

Door meerdere type innovaties tegelijk in te voeren, kan je succesvoller zijn dan de concurrent. Kijk niet alleen naar je product of je dienst, maar ga juist een stapje verder. En combineer 'Ten Types of Innovation'.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Chantal Verweij