De kansen van platformeconomie voor het MKB

05 februari 2020

Als ondernemer kun je proberen om zelfstandig een goede positie in de zoekresultaten in Google te krijgen, maar dat wordt een lastige opgave. Zeker op trefwoorden waar de grote bedrijven zich ook op richten. Je kunt natuurlijk ook meeliften op het succes van een groot platform waar het grote publiek winkelt.

Steeds meer consumenten winkelen bij een platform: een plek waar bedrijven en consumenten elkaar kunnen vinden. Bedenk maar: zoeken gaat via Google, kopen gaat via Marktplaats of bol.com, huizen vind je op Funda, sociaal contact gaat via Facebook en Instagram, muziek luister je via Spotify en films kijken doe je via YouTube, Netflix en mogelijk ook Disney+. Want dat biedt gemak, is betrouwbaar, geeft ruime keuze en heeft een transparante prijs.

Toch zijn er nog niet veel ondernemers die gebruikmaken van de kansen van dergelijke platformen, maar meeliften op het succes van Bol.com en Marktplaats zie je wel steeds meer.

Meer gemak en naamsbekendheid

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers nog niet bekend zijn met de platformen of van mening zijn dat er al genoeg orders via eigen websites binnenkomen. Toch biedt samenwerken met een platform wel degelijk mooie kansen: het vergroot bijvoorbeeld je naamsbekendheid of kan leiden tot meer omzet. Ook gemak, kostenbesparing en expertise worden benoemd als redenen om samen te werken met (grotere) online platformen. Maar het grootste pluspunt is natuurlijk het bereiken van het grote publiek.

Welke populaire platformen kennen we?

Ondernemers maken onder andere vaak gebruik van Facebook (70%) en Instagram (40%) om producten of diensten te verkopen. Ook verkoopt zo’n 16% van de respondenten via bol.com en 11% via Amazon.

Lage investering, meer groei

De economie verandert steeds meer van individuele winkels naar winkelplatformen waar de consument alles kan vinden wat hij zoekt. Een soort groot online winkelcentrum waar je, met één bezoek, van alles in je winkelwagen kunt stoppen. Als ondernemer kun je op deze platformen ook een winkeltje openen. Zie het als een zeer goed bezocht overdekt winkelcentrum waar de consument alles kan vinden. Ook hebben de specialisten van zo’n platform veel kennis en expertise waar je gebruik van kunt maken. Als het platform succesvol is, ben jij dat ook.

Je kunt namelijk met een relatief lage investering toch jouw klantenkring flink laten groeien. Ook geeft het ondernemen via een platform je vaak inzicht in het gedrag van jouw klanten en hoef je niet langer na te denken over zaken als online marketing.