Laat druk voor je werken - De voordelen van print in je marketingstrategie

23 september 2019

Hoe benader jij je klanten? En je medewerkers? Als de nadruk ligt op digitaal contact laat je waarschijnlijk kansen liggen. Want hoewel digitaal simpel, goedkoop en effectief is, kan goed drukwerk je marketingstrategie enorm versterken. Duur? Dat hoeft niet. Bij Drukzo ontwerp je je eigen betaalbare drukwerk. En als je het handig aanpakt kun je zelfs zien wat het oplevert.

Drukzo.nl is een bedrijf dat zicht richt op het ontwerpen en produceren van allerlei middelen om je eigen bedrijf mee te promoten. Je moet hierbij denken aan producten zoals visitekaartjes, brochures, vlaggen, banners en flyers.

Online ondernemen

Ondernemers hebben hun weg in het digitale verkeer helemaal gevonden. Online campagnes, sociale media, mailcontact en zelfs klantenservice via WhatsApp. Je zou soms bijna vergeten dat we onze kennis en informatie vroeger fysiek met elkaar deelden. Van persoon tot persoon en op papier. Te veel digitaal verkeer doet mensen terugverlangen naar persoonlijkere vormen van contact. Bovendien zijn sommige boodschappen meer geschikt voor bijvoorbeeld een brochure. Als je online en offline contact goed op elkaar afstemt vullen ze elkaar uitstekend aan.

Waarom brochures?

Kennis delen doen we steeds meer via websites. Een mooie homepage, een paar menu-items en iedereen kan altijd de weg vinden naar jouw bedrijf. Maar als er veel te vertellen is, haken mensen online al snel af. Veel moeten scrollen leest niet lekker. Te veel linkjes naar nog meer informatie, kunnen van een website een waar doolhof maken.

Een professionele organisatie brengt haar informatie ook samen in een brochure of zelfs in verschillende brochures. Daarin vinden klanten alles wat ze moeten weten over je bedrijf of een specifiek onderwerp. Ook wanneer je medewerkers wilt informeren over een bepaald onderwerp, kan een brochure een prima middel zijn. Het is op een logische manier bijeengebracht en er kan altijd even worden teruggebladerd. Brochures geven daarnaast de mogelijkheid ouderwets te onderstrepen, aantekeningen in de kantlijn te krabbelen of om in de tas te stoppen om op een gepast moment te kunnen lezen. Bedenk je ook dat lang niet iedereen digitaal vaardig is. Mogelijk loop je een hele groep klanten mis, omdat je je kennis alleen online deelt. 

In de blog Laat je bedrijf groeien met brochures lees je hoe een Londens breimerk groot werd door het gebruik van brochures.

Betaalbaar én meetbaar

Digitale communicatie is populair omdat je snel en goedkoop veel mensen kunt bereiken. Daarbij is het prettig dat je digitaal verkeer kunt monitoren. Hoe vaak komen mensen op je landingspagina? Waarvandaan? Klikken ze door? Schaffen ze iets aan of worden ze lid? Bij flyers en folders kun je dat veel minder goed zien. Toch kun je er meer uit aflezen dan de meeste mensen denken.

Zelf ontwerpen

Om te beginnen met de kosten; drukwerk hoeft niet in de papieren te lopen. Een graphic designer inhuren kost het meeste geld. Voor een vrij simpel ontwerp ben je al snel honderden euro’s kwijt. Je kunt er ook voor kiezen om zelf aan de slag te gaan. Met de ontwerptool van Drukzo kun je aan de slag met aan te passen templates, lettertypen, eigen afbeeldingen en foto’s uit de database. Je kiest het formaat en hoe je boekje wordt gebonden ook helemaal zelf. Zo ontwerp je eenvoudig je eigen brochure of ander drukwerk. 

Wat levert het op

Om te achterhalen of dat mooie drukwerk ook iets oplevert zijn er leuke mogelijkheden. Begin allereerst met een goed beeld van je verkoop vóór je drukwerkcampagne. Monitor tijdens en na en kijk of je verschillen ziet. Durf ook aan je klanten te vragen hoe ze je gevonden hebben. Is dat online, via vrienden of bijvoorbeeld doordat ze je folder of brochure in handen hebben gekregen? 

Door in je folder of brochure een website op te nemen met een eigen URL code kun je aan je digitale verkeer zien hoe vaak mensen door je drukwerk op je site terecht kwamen. Een QR code maakt het je toekomstige klanten nog makkelijker. 

Gebruik in je drukwerk een hashtag. Als mensen online over je bedrijf of campagne praten, kun je aantoonbaar concluderen dat je drukwerk zijn werk doet. Daarnaast zijn acties een goede manier om je papieren marketing te versterken. Kortingsvouchers, gratis producten en kortingscodes leveren altijd nieuwe klanten op en geven je een indicatie van het bereik dat je genereerde.

Drukwerk werkt, kortom. In combinatie met een goede online strategie heb je met print echt iets in handen: een mooie folder, flyer of brochure én omzet.