Consumenten willen luxe producten

Enkele regels om producten luxer te maken

15 december 2009

De consumerende massa heeft een voorliefde voor luxe producten. Bovendien is men in staat en bereid om de prijs te betalen voor deze producten. Van ijsjes tot water uit de fles, van bier tot chips, koffie en koffiepotten, wasmachines en drilboren, er is geen categorie die niet geschikt is om een make-over te krijgen en zo in het luxere segment te belanden.

Regels

Toch maak je niet van elk product zo maar een luxeartikel door de prijs te verhogen, er gelden enkele regels. Een van de strategieën is om een al bestaand artikel een toegevoegde waarde te geven die consumenten makkelijk begrijpen. In plaats van goede tandpasta bied je de klant goede tandpasta die je tanden witter maakt.

Een tweede mogelijkheid is om de verpakking een sjieke uitstraling te geven. Hoe aantrekkelijker het plaatje, des te meer waarde het heeft. Een goede strategie kan ook zijn om het aantal distributiekanalen beperkt te houden en het product zo een exclusief tintje mee te geven. Een laatste mogelijkheid is vooral vandaag de dag populair: maak je product 'groen'. Consumenten betalen graag wat meer als ze denken dat het milieu erbij gebaat is.

Bron: MKBnet/Advertising Age