Zorg dat je incassokosten gedekt zijn

Doorberekening van de incassokosten

25 januari 2013

Helaas gebeurt het elke ondernemer wel een keer. Een klant die niet betaalt. Nadat je hem eerst een betalingsherinnering en een aanmaning hebt gestuurd, heeft de klant nog steeds niet betaald. Wat nu?

Buitengerechtelijke kosten

Als je klant (al dan niet ten onrechte) weigert te betalen, dan zul je je vordering op een bepaald moment uit handen geven. Dat kan zijn aan een incassobureau, een deurwaarder, een advocaat of een juridisch adviseur. De kosten die je aan hen kwijt bent, vallen onder het begrip buitengerechtelijke kosten. Vaak zullen zij het werk willen doen tegen een vast percentage van de opbrengst of tegen een vast tarief. Je wilt natuurlijk wel dat jouw niet-betalende klant daarvoor opdraait. Maar hoe pak je dat aan?

In het contract regelen

In het contract dat of de overeenkomst die je met je klant sluit, kun je natuurlijk betalingsafspraken maken. Daarin zet je wanneer en in hoeveel termijnen de facturen betaald moeten worden. Ook regel je daarin dat je de buitengerechtelijke kosten in rekening mag brengen. Dat kan dan zijn een bepaald percentage maar meestal is het ook verstandig daar een minimaal bedrag voor op te nemen. Bijvoorbeeld een percentage van 15 procent met een minimum van 70 euro.

Algemene voorwaarden

Je kunt het jezelf nog gemakkelijker maken door in je algemene voorwaarden een bepaling op te nemen over de buitengerechtelijke kosten. Als je er maar voor zorgt dat je algemene voorwaarden op jullie contract van toepassing is verklaard, dan kun je daardoor ook via die weg je incassokosten verhalen. 

Onredelijke hoge incassokosten doorberekenen

Breng je je klant te hoge incassokosten in rekening, dan zal de rechter die in veel gevallen verminderen als het tot een rechtszaak komt. Een percentage van 15 procent is voor de meeste rechters wel een acceptabel percentage.

Auteur

mr H. (Henk) J. van Amerongen