Hoe gebruik je e-mail als marketinginstrument?

Zet je product in de schijnwerpers

03 februari 2017

Voordat je gebruik gaat maken van e-mailmarketing is het wel verstandig om goed na te denken hoe je het gaat inzetten. Je wilt immers niet dat je e-mails zonder pardon in de spam-folder van je (potentiële) klanten belanden.

Eerste hulp bij Direct Mail

Waarom zou ik e-mailmarketing inzetten?

Het gebruiken en produceren van e-mail is goedkoop en kost weinig tijd in vergelijking met andere marketingacties als folders, flyers en reclame in (lokale) gedrukte media, radio en televisie. Hierdoor kun je makkelijker en sneller inspelen op de actualiteit. Daarnaast kun je veel gerichter je boodschap verspreiden door gebruik te maken van de klantgegevens die je bezit. Een ander voordeel is, dat je veel makkelijker dan bij andere promotie-activiteiten kunt meten wat het effect is. Je kunt namelijk meten hoe vaak je publiek doorklikt vanuit het e-mailtje.

Waar moet ik aan denken?

Zoals je zelf waarschijnlijk ook doet, zullen de ontvangers van je e-mail een commerciële boodschap gemakkelijk terzijde schuiven, oftewel uit hun inbox verwijderen. Het is daarom erg belangrijk dat je de ontvanger meteen ‘pakt’ door een aansprekende subjectregel te gebruiken en de ontvanger te motiveren om door te klikken. Het kan geen kwaad om professioneel advies in te winnen om het effect van je bericht te maximaliseren.

In Nederland is er regelgeving op het gebied van commerciële boodschappen per e-mail. Je moet gebruikmaken van het "opt in-systeem". Dit houdt in dat de consument zichzelf moet aanmelden voor de e-mails. Je kunt dus niet zomaar een e-mail sturen naar je gehele klantenbestand.  Je kunt ervoor kiezen om je klanten ook te laten kiezen voor een bepaalde frequentie, bijvoorbeeld één-of tweewekelijks. Op die manier laat je blijken niet de intentie te hebben om de klant te overspoelen met ongewenste e-mails.

Zorg ervoor dat de achterliggende processen op orde zijn: Wanneer je een bepaalde aanbieding in je elektronische nieuwsbrief zet, zorg er dan ook voor dat het betreffende artikel snel geleverd kan worden. Houd er rekening mee dat een communicatie-uiting van jouw kant tot gevolg kan hebben dat je te maken krijgt met een verhoogd volume van klantencontact. Het is belangrijk dat je hierop bent voorbereid, zodat klanten niet lang aan de telefoon hoeven te wachten of op een reactie op een e-mail wanneer zij vragen hebben over het product.

Is e-mailmarketing voldoende?

Bedenk dat e-mailmarketing maar één van de vele communicatie-instrumenten is. Een goede elektronische nieuwsbrief of flyer is onderdeel van een samenhangend marketingplan. Er zijn namelijk altijd mensen die je met een e-mail niet bereikt en op een andere manier wél. Heb je hulp  nodig bij marketing? MKB Servicedesk kan je in contact brengen met haar kennispartners voor het opstellen van een marketingplan. Specialisten voeren dan een marktonderzoek uit en stellen aan de hand hiervan een compleet marketingplan op.