Twitter voor ondernemers?

'Twitter mag niet ontbreken in je mediamix'

28 augustus 2012

De Twitter-hype neemt zo nu en dan absurde vormen aan. Is deze online berichtendienst niet meer dan een vrijplaats voor narcistische nerds, of mis je als ondernemer de boot als je geen account hebt? 'Twitter is een ideale proeftuin om ideeën te toetsen.'

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Twitter mag eigenlijk niet meer ontbreken in je mediamix, vinden Marc van Maanen (35) en Jojanneke van den Bosch (33). 'Het is dé manier om snel tips en informatie te verzamelen', vertelt Van Maanen, internetmarketingmanager bij Platform Groep. 'Maar kom niet alleen kijken wat er te halen valt. Dan bereik je niets. Ga de interactie aan, wees niet bang en breng ook zelf mensen bij elkaar. Indirect levert je dat misschien weer omzet op.'

Van den Bosch, eigenaar van EOS Communicatie, haalt al een deel van haar omzet binnen via de social media op het net. Zij onderschrijft het belang van Twitter meteen. 'In Twitter zit veel goodwill. Mensen die je volgen hebben eenzelfde interesse. Het is een ideale proeftuin om ideeën te toetsen bij mensen die in dezelfde branche zitten.'

Via social media worden hele gemeenschappen gevormd, die elkaar ook live ontmoeten. Twitteraars zoeken op beurzen en bijeenkomsten bijvoorbeeld onderling contact middels hashtags op Search.twitter.com. Een spontane ontmoeting is zo geregeld. Van den Bosch: 'Dat heeft mij al diverse opdrachten opgeleverd. Ook voor anderen!'

Kwetsbaarheid

Ondanks haar grote enthousiasme kent ze de nadelen. 'Als merk ben je kwetsbaar, maar bedenk dat je zonder corporate blogs en enige zichtbaarheid op het internet helemaal niet snel en krachtig kunt reageren. Er is gewoon geen weg terug: deze media horen thuis in de hedendaagse bedrijfsvoering.'

Liever heeft ze het daarom over de ontelbare mogelijkheden. Bijvoorbeeld op Ning.com, waar bedrijven eenvoudig community's kunnen bouwen. De gemeente Smallerland (Fr) zette bijvoorbeeld Wijbouwenaaneenwijk.com op, waar potentiële toekomstige bewoners hun ideeën konden neerleggen. Geen plangroep kon er tegenop. 'Natuurlijk is er ook ruis bij crowdsourcing', weet Van den Bosch. 'Maar dat heb je in het echte leven ook.'

Van Maanen gebruikt binnen het bedrijf Yammer, een ‘intra-Twitter', afgeschermd voor de buitenwereld. Ondertussen verwijst hij ‘volgers' van zijn Twitter die schrijven over financiële vraagstukken door naar zijn collega's. 'Bij T-Mobile hebben ze zelfs een afdeling erop gezet. Ziet een medewerker dat er negatief over T-Mobile wordt geschreven, wordt het meteen rechtgezet. Vervolgens kan T- Mobile bijna zeker zijn van positieve berichten op Twitter', vertelt hij.

Twitter kan bovendien je vindbaarheid in Google verbeteren, weet Van Maanen. 'Vanuit Twitter kun je makkelijk linken naar je corporate blog. Bij elk bezoek scoor je zo beter in Google. Zeker als je veelvuldig over een specifiek thema schrijft, klim je snel en bereik je vanzelf weer nieuwe doelgroepen. Maar schiet nooit in het wilde weg. Dan word je en masse geblokkeerd!'

Social media wat voor u?

Overweeg je ook social media in jouw bedrijf te gaan gebruiken? Hou dan deze punten in je achterhoofd:

  • Volg een medium eerst. Kijk hoe mensen erop te werk gaan en zet daarna pas je strategie uit.

  • Korte berichtjes, zoals in Twitter, komen soms anders over dan je bedoelt!

  • De toonzetting op Twitter is meestal vriendelijk en terloops. Zo nu en dan een snauw, net als in het echte leven.

  • Monitor je eigen bedrijfsnaam veelvuldig in Twitter. Op negatieve (en positieve) opmerkingen op jouw onderneming kun je reageren. Pak de klager oplossingsgericht aan.

Naast Twitter zijn er genoeg andere social media om uw voordeel mee te doen:

  • Profielensites als LinkedIn, Plaxo, Naymz maar ook Hyves vormen een goede digitale netwerktool. Leer hoe je effectief met jouw profielennetwerk omgaat.

  • Windows Live Messenger (MSN) is een goede manier om je medewerkers met elkaar in verbinding te laten staan. In het chatsysteem kan gemakkelijk worden aangegeven of men bereikbaar is of niet en kunnen links, tips en vragen direct worden doorgespeeld. De chatfunctie van Skype kan hier ook voor worden gebruikt. Denk wel aan een scheiding tussen privé- en werkprofiel!

  • Corporate blogging: op Twitter kunt je korte zinnen kwijt (maximaal 140 tekens). Een bedrijfsblog biedt verdieping.

  • Fora: op verschillende fora ga je de discussie aan met geestverwanten en collega's. Denk wel aan je reputatie, want fora zijn voor iedereen met een internetverbinding toegankelijk.

Bron: Sprout.nl

Volg directeur MKB Servicedesk, Willem Overbosch, op Twitter