Seth Godin - Gehaktballen met slagroom

Boekrecensie week 23

23 juli 2012

Oude marketing is dood! Leve de nieuwe marketing! Een paar weken geleden zat ik met Martijn Aslander in de auto te praten over netwerken, sociale media en marketing. "Lees alles van Seth Godin waar je je handen op weet te leggen", zei hij. Als Martijn het zegt dan doe ik dat natuurlijk meteen! Nu begrijp ik waarom.

Met onze website MKB Servicedesk zitten we midden in de nieuwe marketing. Tijd om je dat te realiseren! Elke dag word ik wel geconfronteerd met iets nieuws op internet. Als ondernemer en rasopportunist ben ik nieuwsgierig naar alles wat er op mijn pad komt. Ik wil graag weten wat ik er mee kan en hoe het onze service kan verbeteren. Regelmatig roep ik dan ook: Ik wil blogs, Twitter, YouTube-video's en LinkedIn. Ik probeer het meteen uit en wil snappen wat de bedoeling is van zo'n nieuwe toepassing. Maar bovenal wil ik ook kunnen begrijpen of ik er echt wat aan heb. Voor mijzelf of voor mijn bedrijf. Heb ik er zelf niets aan, dan wil ik het tenminste aan anderen kunnen uitleggen.

Dat geldt ook voor het begrip 'Nieuwe Marketing' gebaseerd op sociale media. Met Traditionele marketing doelt Godin op de "doorsnee-strategie" (gehaktballen voor de massa), oftewel, maak een doorsnee product voor de massa, zorg voor schapruimte in de winkels en gebruik elke euro die je hebt om massamediale aandacht te kopen en verkoop zoveel je kunt. 

Nieuwe marketing kun je ook niet echt inzetten. Nieuwe marketing moet je doen, je bent het als bedrijf. Pas dan werkt het echt. Mensen moeten erover willen praten. Dat betekent ook dat hetgeen je levert ook makkelijk moet zijn om over te praten. Je zult je daar als bedrijf op aan moeten passen. Dat vereist commitment en aandacht. Wil je dat niet, aldus Godin, blijf dan vooral traditionele marketing inzetten.

Nieuwe marketing gaat uit van een aantal trends die Godin signaleert. Veranderingen in de waardeketen, waarbij er steeds meer directe relaties ontstaan tussen producent en consument, mede mogelijk gemaakt door internet en Google. Het gaat over subtiele verschillen tussen e-mail contact met klanten om betere diensten aan te bieden en het spammen van klanten met jouw boodschap om meer te verkopen. Oftewel, wie bepaalt hier eigenlijk wat? De klant is koning en die bepaalt hoe jij producten en diensten maakt. De aandacht die consumenten hebben om naar je (online) verhaal te luisteren is versnipperd en kort. Google maakt het mogelijk het onmogelijke te vinden en weet daarmee op elke zoekvraag een antwoord te geven.

Een product voor de massa (de gehaktbal) is niet meer nodig op succesvol te zijn. Het is immers mogelijk om met goede content, zoekmachine optimalisatie en Google Adwords niches te bereiken. Een product ontwikkelen dat voorziet in de behoefte van een hele specifieke doelgroep is des te belangrijker. Die doelgroep wil ook betalen voor je product, zonder dat je TV reclames maakt. Ken je klant!

Gehaktballen met slagroom legt uit wat het belang is van het creëren van verhalen rond producten, wat je moet doen met consumenten die steeds sneller afgeleid zijn, en waarom vijfduizend mensen die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap veel interessanter zijn dan vijf miljoen mensen die er niet op zitten te wachten.

En de winnaars zijn niet alleen de start-ups van geflipte studenten die nooit een echte baan hebben gehad. Er zijn genoeg voorbeelden van gevestigde bedrijven die zich briljant hebben aanpast.

In het boek behandelt Godin heel veel voorbeelden, waardoor je concrete handvaten krijgt om mee aan de slag te gaan. Het zijn niet alleen maar start-ups vanuit achterkamertjes, Kijk maar naar Starbucks. Het boek leest heel gemakkelijk en de belangrijkste boodschap voor mij is deze:

Maak iets waar de mensen over willen praten en maak het makkelijk om erover te praten.

Godin heeft mij in ieder geval overtuigd van wat het belang is van deze trend op marketing gebied. Het is belangrijk om te erkennen dat we er middenin zitten. Lees ook eens het boek : "van zolderkamer tot miljoenenbusiness"

Gelezen door Willem Overbosch, MKB Servicedesk

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk?

< Neem contact op met de redactie >