Ondernemers gebruiken nauwelijks Twitter

Gemiste kans op extra omzet

07 mei 2010

Dat Twitter veel voor je bedrijf kan betekenen, weten de meeste ondernemers inmiddels wel. Toch twitteren ondernemers nauwelijks, omdat ze denken dat het teveel tijd in beslag neemt of simpelweg omdat ze niet weten hoe het moet.

Je kan Twitter voor meer gebruiken dan alleen voor berichten over koffie drinken of grappige YouTube-filmpjes. Als je het goed doet, kan je er opdrachten mee binnenslepen en dus extra omzet genereren. Maar wanneer doe je het goed? Om te beginnen moet je er in investeren. Neem er dus de tijd voor, kijk wie voor jou interessant is en reageer af en toe op ze. Vervolgens kun je bekijken wat deze mensen voor je kunnen betekenen. Het blijkt dat ondernemers met honderd tot vijfhonderd volgers op Twitter per maand 146 procent meer leads binnenslepen dan bedrijven met 21 tot honderd volgers.

Grootste bezwaren

Dat ondernemers nog nauwelijks op Twitter te vinden zijn, komt doordat ze ervan uit gaan dat het teveel tijd kost. In het begin zal dat ook wel het geval zijn, maar op den duur kan je er juist tijd mee besparen. Je hebt immers je hele netwerk binnen handbereik.

Een ander bezwaar is dat ondernemers simpelweg niet weten wat het is en hoe het moet. Via internet of workshops kan je daar echter makkelijk achterkomen. Bekijk ook dit filmpje, waarin Abdul Advany je precies uitlegt wat Twitter voor jou als ondernemer kan betekenen en hoe je moet beginnen.

Wat kan Twitter dan voor mij betekenen?

Twitter is een laagdrempelige manier om in contact te komen en te blijven met je netwerk. Door andere ondernemers of instanties op Twitter te volgen, mis je geen belangrijk nieuws. Het is dus een goede tool om snel tips en informatie te verzamelen. Bovendien kun je door middel van een tweet (een Twitter-bericht) eenvoudig je ideeën toetsen bij je volgers. Sparren was nog nooit zo makkelijk!

Een bijkomend voordeel is dat je in Google nog beter wordt gevonden als je veel twittert. Google indexeert namelijk ook tweets. Zeker als je veelvuldig over een specifiek thema twittert, klim je snel en bereik je vanzelf weer nieuwe doelgroepen.

Kortom, Twitter mag niet ontbreken in je mediamix.

Tip: als je eenmaal je account hebt aangemaakt, kun je ook MKB Servicedesk op Twitter volgen.

Bron: z24

Reageren?

Gebruik jij al Twitter? En zo ja, wat levert het je op? Laat het MKB Servicedesk en andere ondernemers weten via onderstaand reactieformulier.