Jos Burgers - No Budget Marketing

Een tevreden klant is de beste ambassadeur

26 juli 2013

Heb je als zelfstandig ondernemer geen grote budgetten voor marketing of lijken je bestaande marketingactiviteiten veel meer te kosten dan op te leveren? Dan is 'No budget marketing' van Jos Burgers een perfect handboek om een nieuwe weg in te slaan.

Wat is no budget marketing?

De definitie die Jos Burgers geeft aan no budget marketing is 'het vinden en binden van klanten door gebruik te maken van eigen unieke ervaringen en die van anderen'. Er zijn vijf informatiebronnen voor klanten:

1. De eigen ervaring (uitermate geloofwaardig)

2. Ervaring van derden (zeer geloofwaardig)

3. Marketing-pr (geloofwaardig)

4. Commerciële media (enigszins geloofwaardig)

5. Commerciële medewerkers (weinig geloofwaardig)

Bovenstaand rijtje zal je niet verbazen. Iedereen luistert op dezelfde sceptische manier naar commerciële medewerkers, terwijl aan de mening van derden en bovenal de eigen mening vanzelfsprekend veel meer waarde wordt gehecht. Het boek heeft in dat opzicht meer open deuren, maar het helpt wel om prioriteiten te stellen.   

Hoe toe te passen?

De kern volgens Burgers is bestaande klanten houden, hen meer dan tevreden maken, kiezen voor het leveren van waarde aan klanten en daar je organisatie op inrichten. Simpel gezegd: als je product of dienst goed is en je klantenservice goed is, dan verkoopt het zichzelf. Of omgekeerd: je kunt torenhoge marketingbudgetten aanwenden, maar als je je niet weet te onderscheiden in de markt door daadwerkelijke kwaliteit en service, bereik je er niets mee.

Wat moet je precies doen?

1. Lever onderscheidende klantwaarde

2. Overtref de verwachtingen van klanten

3. Investeer in ambassadeurs

4. maak de eerste kennismaking onvergetelijk

5. laat potentiële klanten ervaring opdoen.

Zorg dus dat de klant je niet vergeet! Op een positieve manier welteverstaan. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken en dat is zowel in privé relaties als in zakelijke relaties van essentieel belang. Als je eenmaal je overweldigende indruk hebt achtegelaten en blijft investeren in deze relatie, dan zal de klant dit ook uitdragen naar zijn omgeving.

Sociale Media

Het boek 'No Budget Marketing' dateert uit 2006, maar de boodschap is anno 2010 nog steeds actueel. Met de opkomst van sociale media, als Linked in en Facebook en vooral Twitter heb je weinig tot geen budget nodig om je klanten te bereiken, aan je te binden en ze ook te gebruiken als marketinginstrument. Trouwe klanten (je ambassadeurs), kunnen bijvoorbeeld op Twitter, eenvoudig jouw commerciële boodschappen verspreiden in hun eigen netwerk. 

Meest opvallend

De meest opvallende en interessante opvatting van het boek vind ik hoe je de verwachting van de klant moet overtreffen. Volgens Burgers moet je altijd iets extra's bieden ten opzichte van je reguliere dienstverlening, maar dat betekent tegelijkertijd dat je een klant niet teveel moet beloven. Je moet hem genoeg bieden om hem over de streep te trekken, maar je moet altijd onverwacht een beetje extra geven, om de verwachting te overtreffen. Hoe goed het dus ook voelt om je klant toe te kunnen zeggen dat hij een gratis radio bij zijn auto krijgt, het is beter om dat een verrassing achteraf te laten zijn.

Gelezen door: Silvie Kamphuis