Sociale websites vervangen de koffieautomaat

Column | Gunningsfactor

27 augustus 2012

Vaak wordt beweerd dat de echte beslissingen buiten de vergaderingen worden genomen. Buiten de formele momenten. Bij de koffieautomaat dus. Irrationele of onlogische krachten lijken te leiden tot de belangrijke beslissingen.

Maar eigenlijk gaat het over gunnen, en dan is het opeens weer positief. Impulsen en gunnen hebben te maken met contactmomenten. Uit het oog, uit het hart. Dat geldt voor het vinden van een leverancier, maar ook een collega doet makkelijker iets voor je als hij je regelmatig ziet. Lastig dus als je mobiel werkt, dan zijn er minder gunmomenten. Als je collega's alleen maar kent van notulen en spreadsheets, heb je niet zoveel met elkaar.

Statusupdate

In mijn bedrijf werken veel techneuten. Die zijn van nature minder communicatief dan gemiddeld. Techneuten staan er om bekend vooral per email te communiceren. Al tien jaar geleden voegden wij MSN-chat toe aan onze bedrijfsvoering. Om de drempel tot communiceren nóg een beetje te verlagen. In MSN was het al snel gebruikelijk je nickname te voorzien van een korte boodschap over hoe je je voelde, of wat je meegemaakt had. Een leuke tijd. Uit belangstelling keek je graag naar de nicknames van je vrienden op MSN. Ik vergelijk het met een rondje op kantoor lopen. Dan krijg je een beeld van je collega's, van hun kleren, hun gezichtsuitdrukkingen, vakantiefoto's, de rommel op hun bureau, enz. Soms aanleiding voor een praatje.

Het profileren van je gemoedstoestand, eerst in een MSN nickname, is nu het succes van de zogenaamde statusupdates. Bij Hyves heet dat wie-wat-waar (www), maar specifiek daarvoor gemaakt is natuurlijk Twitter.

Online betrokken 

In de afgelopen jaren kom ik niet vaak meer op kantoor, en ook mijn collega's hebben daar steeds minder te zoeken. En toch heb ik - misschien wel meer dan voorheen - het gevoel dat we betrokken zijn bij elkaars reilen en zeilen. Omdat we allemaal druk Twitteren en Facebooken. En continu deelgenoot zijn van wat de ander microblogt. 

In ons bedrijf ontstaat dus geen hiaat voor dat gunnen, voor dat o zo belangrijke praatje bij de koffieautomaat. En ook steeds meer van onze klanten zijn gelinkt met ons. Dus wij blijven ook zichtbaar in hun vizier. Ik wil niet zeggen dat we zónder real life contact kunnen, maar mogelijk wel met 75% minder. Tel uit je winst, wat dat alleen al bespaart in reistijd en CO2 uitstoot!

Succesfactoren 

Dat het ons goed afgaat, is omdat we aan twee voorwaarden voldoen:

- we zetten niets op slot. Alle social websites doen het gewoon, en je hoeft het ook niet snel iets weg te klikken. "privé"-surfgedrag is geaccepteerd.

- we schamen ons op het werk of bij klanten niet voor ons privéleven. Werk en privé lopen meer door elkaar. Als je wilt noem je dat authentiek, of jezelf zijn.

Je kan alleen voorkomen dat je bedrijf zijn cohesie verliest - afbrokkelt - met mobiel werken, als je ruimte organiseert voor deze twee voorwaarden.

Auteur

Jeroen Komen