Marketing voeren zonder budget

Hoe het alfabet van Annette van Herk een webshop is geworden
‘Gratis’ marketing voeren, het kan. Annette van Herk, die samen met Sabeth Elberse de kaartenwebshop LetterPost runt, verwerft bekendheid via ‘no budget marketing’.

Naam: Annette van Herk (39)
Bedrijfsnaam: LetterPost
Bedrijfsvorm: samenwerkingsverband
Opgericht: November 2010
Werkt: 28 uur per week
Eerste bijbaan: gasten verwelkomen aan de poort van Autotron
 
No budget marketing
De kern van no budget marketing? Mond-tot-mond reclame, ook wel ‘buzz-marketing’, waarbij je van je eigen klanten fans maakt en van je fans ambassadeurs maakt. Hoe enthousiaster zij zijn, hoe beter ze hun positieve ervaring met je bedrijf aan ánderen zullen overbrengen. Resultaat: geloofwaardige, gratis reclame.

Het schoolplein
LetterPost is voortgekomen uit het ontwerp van een alfabet. Ondernemers Annette van Herk en Sabeth Elberse –die elkaar kennen van het schoolplein en de ouderraad – delen een affiniteit voor letters en cijfers. De twee vrouwen ontwikkelden in 2008 samen een alfabet, waarmee ze naar een uitgever stapten. Die reageerde laaiend enthousiast. Annette: ‘Maar dáár was de klap van de kredietcrisis. De uitgever probeerde de kaarten bij De Bijenkorf en de V&D aan de man te brengen, maar die durfden het niet aan.’ De letters bleven een kleine twee jaar op de plank liggen, totdat een vriendin in 2010 aan Annette voorstelde: ‘Waarom begin je geen kaartensite?!’  En zo vormt het eerder ontworpen alfabet de basis voor de letterkaarten van LetterPost.

Gratis website
De wenskaarten- en ansichtkaartenontwerpen van LetterPost zijn simpel en kleurrijk, net zoals de website. Die website kost de ondernemers niks. Het is een onderdeel van Send a Smile, een community waar je je eigen kaartensite kunt vullen. De frisse vormgeving van www.letterpost.nl past binnen het vaste concept. Annette: ‘Het fijne is dat het Rotterdamse bedrijf voor ons de kaarten drukt en verstuurt. Wij kunnen ons richten op de ontwerpen, die we ook zelf op de site zetten.’ 

Omzet
Daar staat tegenover dat Send a Smile een vergoeding ontvangt voor elke verkochte kaart. LetterPost zelf krijgt ook een vergoeding, voor een kaart van 1,39 is dat bijvoorbeeld 24 cent. Omdat Annette en Sabeth nog maar net begonnen zijn, is de omzet daardoor nog beperkt. Annette: ‘Maar het concept is nu ook in Engeland en de Verenigde Staten gestart. Dus we gaan internationaal, hopelijk volgt de omzet dan ook, haha!’

Persoonlijke benadering
Via LinkedIn, Facebook en Twitter vertelt Annette over LetterPost. ‘En verder vooral aan mensen persoonlijk. We laten 5000 ansichtkaarten drukken, die we uit gaan delen. Natuurlijk vertellen we dan meteen over onze webshop. Ook hebben we bijvoorbeeld aan het tijdschrift ‘Flow’ de letterkaart F gestuurd en aan ‘101 Woonideeën’ de 1. Op de kaart hebben we wat over onszelf geschreven. Een stuk leuker dan een mailtje met een persbericht, toch?’ 

Buzz-marketing
En het werkt: Eind maart ligt het tijdschrift ‘Flow’ in de winkels waarin LetterPost wordt getipt, in april het tijdschrift ‘101 Woonideeën’. Annette: ‘Dus dat gaan we vaker doen. Het kost ons – bijna – niks, maar het levert wel wat op. Net zoals buzz-marketing. We hopen mensen zó enthousiast te maken, dat ze tegen vrienden zeggen: ‘Als je een kaartje wil sturen, doe dat dan eens via LetterPost.’ Het speciale visitekaartje dat Annette en Sabeth bedacht hebben met de naam ‘BuzzTicket’, helpt daar ongetwijfeld bij. Het heeft een afscheurrand, waardoor de klant – als hij enthousiast is – het deel van het visitekaartje met de website-informatie eraf kan scheuren en aan iemand anders kan geven.

Verjaardagen
Op dit moment zijn de klanten vooral particulieren. Uiteindelijk hoopt Annette dat ook bedrijven hun personeel via LetterPost verrassen, tijdens feestdagen en met verjaardagen.

Gezin
Annette combineert haar webshop met haar gezin. ‘Gaat prima,’ vindt ze. ‘Ik weet gewoon dat ik niet moet verwachten dat tussen 3 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds de computer nog aan kan. Die tijd is voor de kinderen.’ Dat de kleinste net naar school gaat, helpt. Haar kinderen zijn 4, 6 en 8 jaar, die van Sabeth 7 en 9 jaar. ‘We werken samen 2,5 dag voor LetterPost. De ene dag besteden we aan onze ontwerpen, de andere dag aan marketing.’

Uitstraling
Of ze niet wordt gezien als ‘zo’n huismoeke die ook eens iets wil’? Annette: ‘Ik weet dat er dat vooroordeel bestaat over vrouwen met een eigen bedrijf. Maar LetterPost is geen fröbelwerk, ik weet zelf: ik ben serieus bezig. Dat straal ik ook uit en zo wordt er ook naar me gekeken. Dat geeft me een trots gevoel.'

Bezoek Annettes webshop via www.letterpost.nl 
 

Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten