Waar let ik op bij het schrijven van de tekst?

De basics van tekstschrijven

29 augustus 2012

Een goede tekst bepaalt voor een belangrijk deel het succes van een direct mailing. Waar moet je op letten bij het schrijven van een opvallende, pakkende brief?

Eerste hulp bij Direct Mail

Een goede brief begint met een goede kop. De kop telt maximaal zeven woorden, op één regel en is vooral duidelijk. Woordspelingen zijn leuk, maar pas daarmee op. Als (toekomstige) klanten de clou niet begrijpen, missen ze de boodschap. En jij de omzet. Ook de eerste zin van de brief is bepalend of de ontvanger de rest van de brief leest. Zorg ervoor dat deze eerste zin de nieuwsgierigheid prikkelt.

Hoe schrijf ik een goede kop?

Er bestaan veel manieren om een goede kop te schrijven, toch zijn er bepaalde factoren die zich hebben bewezen. Door een van deze formules te volgen, kun je de ontvanger overhalen je brief te lezen en in te gaan op je aanbieding.

  • Wind er geen doekjes om. Zeg direct en duidelijk wat je bedoelt. Geen slimmigheidjes of grapjes, geen woordspelingen. Een directe kop werkt goed met sterke aanbiedingen, bekende merknamen of producten waar de lezer vertrouwd mee is.

  • Noem direct het voordeel. Je wilt de belangrijkste boodschap natuurlijk vooraan hebben staan. Als het je niet lukt om je grote voordeel in de kop te noemen, loont het vaak om nog eens goed na te denken over je product of dienst. Wat is het grote voordeel daarvan voor klanten?

  • Prikkel de nieuwsgierigheid. Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Spring hierop in door de kop in de vorm van een nieuwsbericht te gieten. Het wil niet zeggen dat je product of dienst ook daadwerkelijk nieuw moet zijn om dit te kunnen doen. Het moet alleen nieuw zijn voor de ontvanger. 

  • Spring in op behoefte. De ‘hoe-te’ kop doet een beroep op de wil van mensen om zichzelf te verbeteren. Deze kop belooft de behoefte aan iets nieuws of een noodzaak te vervullen. Pas hiermee wel op, de ‘hoe-te’ kop moet het eindresultaat en niet het proces beschrijven.

  • Stel een provocerende vraag. Hiermee prikkel je direct je lezer. De vraag moet natuurlijk wel duidelijk verwijzen naar het product of dienst. Daarnaast moet de lezer de vraag kunnen beantwoorden met ‘Ja’ of op zijn minst ‘Ik weet het niet, maar ik wil meer weten’.

  • Stip een probleem aan. Een verkoop vindt plaats als er een behoefte wordt vervuld. Noem het probleem dat jouw product of dienst oplost in de kop. Mensen met het probleem herkennen zich en lezen je brief.

En de rest van de tekst?

Spreek de ontvanger van de brief direct aan met een persoonlijke aanhef. Uiteraard zorg je ervoor dat de aanhef klopt en dat mevrouw De Vries niet met meneer wordt aangesproken. Let ook op de spelling van namen. Gebruik meerdere keren de naam van de lezer. Leg in de brief niet uit hoe goed je product of bedrijf is. Maak in de eerste regels duidelijk waarom juist jouw product of dienst het leven of werk van de ontvanger kan verbeteren. Val daarbij met de deur in huis. Zorg ervoor dat de brief voldoende relevante (onderbouwde) argumenten bevat om tot aanschaf over te gaan. Dit doe je onder meer door de producteigenschappen te vertalen naar voordelen voor de ontvanger. Dus niet: ‘Deze printertoner heeft een lange levensduur’, maar ‘Deze toner verbruikt 10% minder inkt, waardoor uw printkosten lager worden’. In de laatste alinea dring je aan op directe actie. Verwijs hier naar een gratis telefoonnummer of de bijgevoegde antwoordkaart. Sluit je mailing af met een PS. Ruim 80 procent van de mensen begint te lezen bij de PS. Op deze plaats zet je een belangrijk verkoopargument, zoals ‘Vandaag besteld, morgen in huis’.

Checklist

  • Heeft de brief een persoonlijke aanhef en is deze correct?

  • Bevat de eerste alinea de kern van de boodschap en wordt die in de rest van de brief uitgewerkt?

  • Bevat de brief relevante argumenten voor de aanschaf van het product?

  • Zijn de producteigenschappen vertaald naar voordelen voor de lezer?

  • Bevat de laatste alinea een aansporing tot actie?

  • Is de brief persoonlijk en leesbaar ondertekend?

  • Staat er een PS onder je brief?

  • Kun je alle beloften uit je brief ook daadwerkelijk waarmaken?

Auteur

Patty Sjerps