Acquireren met adverteren deel 1

Stap 1: Een advertentie die opvalt

29 augustus 2012

Advertenties hebben als doel; het vergroten van naamsbekendheid, creëren van een positieve uitstraling of het lanceren van een nieuw product. Uiteindelijk wil je bedrijf met een goede advertentie klanten acquireren.

Eerste hulp bij Direct Mail

Voordat mensen jouw advertentie lezen, moet deze eerst opvallen! We worden dagelijks gebombardeerd met commerciële prikkels. Ze zijn overal. Waarom kijkt iemand juist wel of juist niet naar jouw advertentie?

Opvallen met een bescheiden budget?

Waarom zijn de banken in een park groen en niet oranje? Omdat ze moeten passen in de omgeving waarin ze worden geplaatst. Met een advertentie wil je dit voorkomen. Een advertentie moet opvallen tussen alle andere advertenties. Wij willen een oranje bank.

Elke dag worden wij blootgesteld aan wel 3.000 advertentie uitingen. Het is dan ook een enorme uitdaging voor bedrijven om tussen de oren van de doelgroep te komen. Aan welke criteria moet een advertentie voldoen zodat deze bij de juiste doelgroep blijft hangen?

Je advertentie springt er uit

Maak een advertentie die opvalt en de aandacht trekt. Allereerst kijk je goed naar het ‘umfelt’ waarin je advertentie wordt geplaatst. Analyseer het magazine of de krant en maak jouw advertentie totaal verschillend van de andere advertenties. Hoe goed de advertentie ook is, de omgeving waarin de advertentie wordt geplaatst, is van grote invloed op hoeveel aandacht hij krijgt.

Let op de volgende elementen:

  1. De omgeving bepaalt in hoge mate hoeveel visuele aandacht een tijdschriftadvertentie krijgt.

  2. Kleurgebruik in de omgeving trekt de aandacht voor je advertentie weg.

  3. Een advertentie op een rechterpagina scoort beter dan op een linkerpagina.

  4. De afmeting van de advertentie doet er toe: hoe groter de advertentie, hoe meer aandacht van de lezer.

  5. Een koptekst in de advertentie trekt de aandacht.

  6. Gebruik een afbeelding die de aandacht trekt. Kies één aantrekkelijke foto en één duidelijk focuspunt. 

Concreet voorbeeld: Welke advertentie trekt de meest aandacht en waarom?

Bekijk de pagina die je hiernaast ziet staan vol met advertenties. Welke advertentie trekt de meest aandacht en waarom?

De advertentie linksonder in het voorbeeld trekt de meeste aandacht. De advertentie is steekt goed af bij de andere advertenties: deze heeft een duidelijk leesbare koptekst, een aantrekkelijke foto en is groter en anders dan de andere advertenties.

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer