Acquireren met adverteren deel 2

Stap 2: Stopkracht

29 augustus 2012

Advertenties hebben als doel het vergroten van naamsbekendheid, creëren van een positieve uitstraling of het lanceren van een nieuw product. Uiteindelijk wil je bedrijf met een goede advertentie klanten acquireren.

Eerste hulp bij Direct Mail

Reclame maakt de waarheid een beetje mooier. Veel adverteerders schetsen een ideale wereld waarin alle mensen hun producten gebruiken. 

Doen wat anderen ook doen: Is dat de weg naar succes?

De appel in de wereld van banen

In veel reclame-uitingen zie je mooie mensen in een perfecte wereld die genieten van het product dat door de adverteerder wordt gemaakt. Veel advertenties lijken op elkaar en dezelfde reclame kan gebruikt worden voor het aanbieden van zowel telefoons, auto’s als elektronische tandenborstels.

De kracht van de waarheid

Eén van de meest effectieve reclametechnieken is om ‘echt’ te zijn. ‘Echte’ klanten kunnen zich makkelijker identificeren met advertenties waar mensen in een natuurlijke omgeving het aangeprezen product gebruiken. Hierdoor hebben mensen het gevoel dat ze door de adverteerder begrepen worden en serieus genomen worden. Probeer in je communicatie dus niet om een ideale wereld te schetsen, maar maak gebruik van gewone mensen. Met authenticiteit en oprechtheid onderscheid je je als bedrijf van de concurrentie en zend je een aansprekende boodschap richting je doelgroep.

Krachtige voorbeelden

Een goede reclamecampagne die optimaal gebruik maakt van de kracht van de waarheid is de succesvolle campagne van DOVE. In plaats van gebruik te maken van graatmagere modellen laat DOVE ‘echte’ vrouwen zien.  Het resultaat is dat vrouwen zich meer aangesproken voelen. Dove duikt in de belevingswereld van de vrouw en spreekt hun daarom beter aan. Bovendien daagt  Dove consumenten uit om na te denken over een maatschappelijk fenomeen en slaagt er zo in dat vrouwen over het merk praten.

Een tweede voorbeeld van de kracht van de waarheid is echte klanten aan het woord te laten. In een zogenaamde testimonial vertelt de klant over zijn ervaring met het product en het bedrijf. In een wereld van social media is de mening van anderen belangrijk om potentiële kopers te overtuigen. Door actief testimonials te verzamelen en door foto’s en namen van klanten te gebruiken, wordt de kracht van testimonials versterkt.

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer