Acquireren met adverteren deel 3

Stap 3: Leespatroon

29 augustus 2012

Advertenties hebben als doel het vergroten van naamsbekendheid, creëren van een positieve uitstraling of het lanceren van een nieuw product. Uiteindelijk wil je bedrijf met een goede advertentie klanten acquireren.

Eerste hulp bij Direct Mail

Een effectieve advertentie neemt de lezer bij de hand, vertelt een verhaal, prikkelt en activeert. Maar, laat de lezer zich gemakkelijk bij de hand nemen, of heeft hij een eigen manier om advertenties te bekijken?

Door de ogen van de klant

Ervaren werknemers die al lange tijd betrokken zijn bij de communicatie van het product, hebben vaak moeite om op een objectieve manier naar advertenties van hun product te kijken. Het is belangrijk te begrijpen op welke manier de doelgroep naar een advertentie kijkt. Door te weten hoe een kijker een advertentie leest, is het makkelijker om de opmaak van de advertentie aan te sluiten bij het ‘leespatroon’ van de kijker.

Het ‘leespatroon’ van de kijker

De lezer leest de advertentie van links boven naar rechts onder. Daarom staat de hoofdboodschap veelal bovenaan en is deze links uitgelijnd. Het logo van het merk en de contactgegevens staan links onder aan de advertentie.

Een goede advertentie heeft een foto en één focuspunt. Helaas gaat dit bij veel advertenties fout. Of er worden te veel foto's gebruikt, waardoor de aandacht verspreid raakt, of er is helemaal geen beeld en te veel tekst. Met één aantrekkelijke foto en één duidelijk focuspunt komt de boodschap het best bij de lezer aan.

Concreet voorbeeld: Analyseer je advertentie  

In het voorbeeld (zie rechts) wordt geanalyseerd waar de aandacht van de lezer naar uit gaat. Hieronder wordt duidelijk dat de meeste aandacht uit gaat naar het beeld en niet naar de boodschap of het merk.

Kortom, in een advertentie vertel je een verhaal aan je klanten. Om er zeker van te zijn dat je doelgroep het verhaal goed en snel begrijpt, sluit het ontwerp van je advertentie aan bij het leespatroon van de kijker.

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer