Omzetstijging voor twitterende ondernemers

Maar, slechts 30% van de ondernemers gebruikt Social Media

22 april 2011

Van de ondernemers die social media inzetten met het doel de omzet te verhogen, haalt 60% deze doelstelling. Hun omzet stijgt met gemiddeld 12%. Dat blijkt uit onderzoek van EIM.

Echter, pas 30% van de ondernemers gebruikt social media. Voor de andere 70% is dus nog veel winst te behalen. Bovendien zijn de ondernemers die wél social media gebruiken, meer passief dan actief. Actiever kunnen ondernemers zijn door (meer) nieuwe contacten te leggen of actief te zijn op een forum om daarmee mensen te interesseren voor een product of dienst.

Eenderde van de ondernemers die gebruik maakt van social media, doet dit met een omzetdoelstelling in het achterhoofd. 60% haalt deze doelstelling. Ook op het gebied van relatiebeheer en personeelswerving stellen de ondernemende gebruikers van social media zichzelf doelen, welke door 90% van de zelfstandigen ook daadwerkelijk gehaald worden.

Tip voor jou als ondernemer is om goed voor ogen te houden welke doelstellingen je met digitale media wil realiseren en welke middelen je hiervoor in wil zetten. Behalve social media als Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn, kun je ook denken aan SMS, e-mail apps of je website. Wat betreft dat laatste geeft 58% van de ondernemers aan dat de website heeft gezorgd voor meer klanten en geeft 46% van de ondernemers aan dat de website een beter imago heeft opgeleverd. Voor 15% van de ondernemers heeft het gebruik van een website nog niks opgeleverd.

Bedenk je bij het beslissen welke digitale media je in wil zetten dat de populariteit van digitale media sectorafhankelijk is. Zo gebruikt 49% van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening social media, tegenover 13% in de bouw. Websitebezit is juist in de consumentgerichte sectoren populair: 80% heeft een website. In de bouw heeft minder dan 50% een website. 

Bedenk je dus: Hoe bereik ik mijn klanten het gemakkelijkst en het meest doeltreffend? Welke digitale media zal mijn klant vooral gebruiken en hoe wil mijn klant aangesproken worden?

Bron: Kennissite MKB en Ondernemerschap

Auteur

Lenneke Arts