Stap 2: Waar liggen mijn kansen?

Een concreet stappenplan naar meer klanten

04 februari 2013

Welke kansen liggen er voor mijn bedrijf? Hoe kan ik nieuwe klanten werven en mijn bestaande klanten behouden en laten groeien? Doe een marktanalyse! Het tweede artikel uit een reeks van zes.

Dit is het tweede artikel uit een reeks van zes waarin stap voor stap de weg naar meer klanten, omzet en winst wordt beschreven. In deze reeks wordt als voorbeeld een advocatenkantoor gebruikt. Natuurlijk kan deze marketingkennis ook relevant zijn voor andere serviceorganisaties zoals accountants- en verzekeringskantoren en vermogensbeheerders

Tip:

Maak gebruik van concrete marktanalyses en houd hiermee de omgeving van je bedrijf goed in de gaten.

Waar liggen mijn kansen?

Wie zijn je potentiële klanten? Bevinden je potentiële afnemers zich bij jou in de regio? Hebben zij specifieke klantbehoeftes? Welke (demografische) ontwikkelingen vinden plaats: wordt er een nieuwbouwwijk gebouwd? Of is er sprake van vergrijzing in jouw regio? Treden er nieuwe concurrenten toe in jouw markt of ondernemen bestaande concurrenten nieuwe initiatieven? Kortom, er zijn tal van invloeden die jouw commerciële succes kunnen beïnvloeden.

Maak elk kwartaal een marktanalyse

Om goed overzicht te hebben van je kansen en bedreigingen is het verstandig om een marktanalyse te maken en om deze eens per kwartaal een marktanalyse aan te passen. Hierin staan de volgende punten:

Wie zijn je klanten?

  • Waarom kiezen klanten jou?

  • Groeit jouw marktsegment?

  • Wat zijn de belangrijkste ‘zorgen’ van jouw klanten en hoe kun jij deze zorgen wegnemen?

Wie zijn je belangrijkste concurrenten?

  • Waarom kiezen klanten jouw concurrent?

  • Wat is het verschil tussen het product van de concurrent en dat van jou?

  • Welke communicatiekanalen kiest jouw belangrijkste concurrent om nieuwe klanten te werven?

Verandert de regelgeving?

  • Welke invloed hebben de nieuwe regels op jouw bestaande producten en diensten?

  • Hebben de nieuwe regels invloed op de wensen van jouw klanten? Zo ja, welke invloed?

Samenwerking partners?

  • Zijn er bedrijven uit een ander marktsegment die een sterk netwerk hebben binnen jouw doelgroep? Welke zijn dat? 

Concreet voorbeeld marktanalyse:  advocatenkantoor

Hoe kan een marktanalyse je bedrijf helpen om kansen en bedreigingen in een vroegtijdig stadium te herkennen? In dit voorbeeld gebruik ik een advocatenkantoor, maar dat neemt niet weg dat het ook relevant is voor andere serviceorganisaties, zoals accountants- en verzekeringskantoren en vermogensbeheerders. 

Dit is de situatie

  • Advocatenkantoor met 20 medewerkers in de regio Den Haag

  • Specialisatie: arbeidsrecht

  • Doelgroep: MKB

In het overzicht rechts vind je de marktanalyse 

Lees in deze reeks ook

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer