Kijk eens wat vaker in de spiegel

Column | Breng jezelf op maximale wijze onder de aandacht

28 augustus 2012

Deze column gaat niet over zomerse kapsels of metamorfoses. Met de titel wil ik marktpartijen die via een aanbesteding zaken willen doen met overheidsopdrachtgevers oproepen eens kritisch naar zichzelf te kijken.

Ga je je inschrijven op een opdracht?

Marktpartijen schieten veelal direct in de modus heel schools te reageren op de talloze vragen die de aanbestedende dienst stelt. 'U vraagt, wij draaien.' In een tijd waarin vele partijen zich via inschrijving melden bij de aanbestedende dienst, zorgt dit voor een bloemlezing van verhalen die erg op elkaar lijken. Onderscheid maken is voor de beoordelaars bij de aanbestedende diensten op die manier nauwelijks te doen.

De Spiegel: Wie ben ik en wat kan ik?

Bij veel bedrijven bespeur ik onvermogen goed onder woorden te brengen waarom hun product of dienst nu toch zo goed past bij de aanbestedende dienst. En juist dat is van groot belang voor een inschrijving.

Ja, aanbestedende diensten schrijven vaak zaken dwingend voor. Ja, aanbestedende diensten stellen vaak eisen aan maximale omvang. Maar toch houd je voldoende kansen om te scoren.

Concrete succesverhalen

Creëer zelf gelegenheid om je diensten en/of producten op maximale wijze onder de aandacht te brengen van de aanbestedende dienst. Stel jezelf eerst de vraag: Wat is zo bijzonder aan mijn product en/of dienst? Beschrijf de successen die je klanten hebben behaald met het door jou aangeboden product. Maak deze succesverhalen concreet voor je nieuwe opdrachtgever. Druk de meerwaarde uit in toegenomen kwaliteit of in een lagere kosten niveau. Denk ook goed na over de niet-commerciële initiatieven die je bedrijf heeft genomen (Social return!).

Zorg dat de aanbestedende dienst geboeid wordt door je inschrijving. Maak hen nieuwsgierig en bied hen waar voor hun geld. Met je producten en/of diensten zullen mensen immers enorm geholpen zijn!

Auteur

Martin Kok