Het geluk van een bid manager

Column | Bidmanager zorgt voor het best passende aanbod op een aanbesteding

21 januari 2013

Steeds meer bedrijven richten tegenwoordig een tenderdesk in. Een goede ontwikkeling, want dat betekent dat we steeds meer beseffen dat een kansrijke inschrijving geen toeval mag en kan zijn.

Wil je je leverancier of partner van de overheid noemen, dan zul je serieus aandacht moeten besteden aan het offerteproces: passende oplossingen op de aanbesteding verwoorden in een goed geschreven offerte.

Tenderdesk

Richt je een tenderdesk in, besef dan dat het maken van een kansrijke inschrijving niet het werk van één individu of afdeling kan en mag zijn. Op een tenderdesk werken daarom vaak meerdere deskundigen samen aan de offertes. Een inschrijving raakt namelijk je gehele organisatie. Productkennis, marketing, financiën, communicatie, prestatie- en kwaliteitsmeting: alle disciplines die in nauwe afstemming met elkaar ‘het bod’ op de aanbesteding vormen.

Bid manager

De bid manager - degene die verantwoordelijk is voor de samenstelling voor de offertes en dus de tenderdesk aanstuurt - verdient respect binnen elke organisatie. Hij (of natuurlijk: zij) zorgt voor een aantrekkelijk en geschikt bod aan de aanbestedende dienst. Vergeet niet dat deze aanbiedingen voor het voortbestaan van je organisatie zorgen. Hij geeft jou geluk, zorg dan ook dat hij gelukkig zijn werk kan doen. Daarom is het belangrijk dat de bid manager op tijdige en kwalitatieve input van collega’s kan rekenen. Je medewerkers moeten er samen voor zorgen dat de bid manager zijn werk kan doen. Bid management is geen activiteit die alléén in kamer 12 of gang 3 plaatsvindt. Het is de samensmelting van alle kennis en ervaring met de eigen producten en/of diensten die aan de markt wordt aangeboden. Wees dus zuinig op je bidmanager!

Auteur

Martin Kok