"In Abu Dhabi schudden ze geen handen met een vrouw"

Jacqueline van der Weijden exporteert vlaggenmasten

16 april 2013

Een vlag die bij een zuchtje wind niet meteen om de mast krult, dat is natuurlijk ideaal. Limeta BV maakte er een internationale business van. Volgende land op het verlanglijstje van Jacqueline van der Weijden is Brazilië.

Whitepaper Eerste hulp bij exporteren

“Een uniek product”, aldus directeur Jacqueline van der Weijden. En dat unieke product willen ze in de rest van de wereld ook wel. 

Wie? Jacqueline van der Weijden

Bedrijf: Limeta BV uit Bodegraven

Opgericht in: 1946 door vorige eigenaren, in de jaren '60 overgenomen door Jacquelines vader. Jacqueline staat sinds 10 jaar aan het roer.

Aantal werknemers: 3, waarvan 1 fulltime en 2 parttime. De vlaggenmasten worden gemaakt in een sociale werkplaats in IJsselstein, waar 20 mensen werken.

Exportproduct: roterende vlaggenmasten

Exporteert naar: Suriname, Duitsland, Oostenrijk

Exporteert sinds: 1986

Handelsmissie BraziliëJacqueline van der Weijden gaat naar Brazilië tijdens de economische handelsmissie (18-23 november). "Ik ga omdat deze handelsmissie specifiek bedoeld is voor het WK 2014 en de Olympische Spelen van 2016, en ja daar hoort natuurlijk een serie vlaggen en vlaggenmasten bij. We gaan onderzoeken wat we daarin kunnen betekenen." Tijdens de handelsmissie houdt Jacqueline een videoblog bij. De video's zijn te vinden in de special Brazilië.

Logische stap naar het buitenlandOp de thuismarkt bleek de roterende reclamemast behoorlijk succesvol. De stap naar het buitenland was daarom een logische. “Ons inziens heeft ons product ook potentie op de buitenlandse markt”, aldus Jacqueline. En als je een van de weinigen bent die het product aanbiedt, is dat niet raar gedacht. Ook bedrijfseconomische redenen speelden een rol. Jacqueline: “We willen graag risico’s spreiden. Onze producten hebben een lange levensduur, dus op een gegeven moment is de markt verzadigd. Voor de continuïteit en winst is het daarom goed om de stap naar het buitenland te zetten. Onze afzetmarkt wordt daardoor groter en de kostprijs lager.”

Keuze voor de exportlandenHet bedrijf exporteert al sinds 1986. Toen stond Jacquelines vader nog aan het roer van Limeta. Tien jaar geleden nam ze het van hem over. “Het eerste land waar we 25 jaar geleden naar exporteerden was Duitsland, nog steeds een grote afnemer”. Waarom Duitsland? “Het is een land waar ze veel waarde hechten aan kwalitatief goede producten en ze ook bereid zijn om daar voor te betalen”, aldus Jacqueline. “Onze masten worden van aluminium gemaakt, en bij de keuze van een nieuwe afzetmarkt houden we rekening met dit uitgangspunt. Frankrijk is bijvoorbeeld een echt polyesterland en dat is niet geschikt voor ons systeem. Dus daar proberen we het niet. Oostenrijk daarentegen is vergelijkbaar met Duitsland, ze zijn inmiddels zelfs onze grootste afnemer.” Suriname is uit zichzelf bij Limeta terecht gekomen. “De directeur was in Nederland bij een bouwmarkt en zag daar onze vlaggenmasten. Toen wilde hij ze ook. Omdat we al drie andere aanvragen uit Suriname hadden gekregen, besloten we de stap te zetten.” Maar het gaat niet altijd even soepeltjes. “Rusland en Polen heb ik wel benaderd maar was ik volgens mij nog wat te vroeg. Het zijn sterk opkomende landen, maar het werkt er net even anders. In Rusland nemen ze het bijvoorbeeld niet zo nauw met de regeltjes dus dat vergt een wat andere aanpak. Misschien dat het in de toekomst wel werkt.”

Afnemer regelt zelf het transportDe masten worden in Nederland gemaakt bij een sociale werkplaats in IJsselstein en via een distributeur bij de eindgebruiker in het buitenland aangeleverd. Vaak regelt de afnemer zelf het transport van de masten. “Het risico ligt dan ook bij hun en dat heeft natuurlijk een voordeel. Dat neemt niet weg dat als ze dat willen, wij het transport ook kunnen doen”, aldus Jacqueline. De masten worden in het geheel vervoerd, via de lucht of zee. “In Duitsland leveren we onderdelen aan een fabriek die de aluminium masten maakt, dus dat vervoer kan ook over de weg.”

Het belang van een goede voorbereidingDat exporteren niet iets is wat je zomaar even doet, dat kan Jacqueline beamen. “Het vergt absoluut een goede voorbereiding. Er zijn genoeg zaken om over na te denken. De taalbarrière, een andere cultuur, wil je met agenten of distributeurs werken, hoe regel je de logistieke invulling, enzovoort. Ik denk zeker dat er ondernemers zijn die dit onderschatten. De KvK of de Ambassade in het betreffende land kan je trouwens helpen. Je aansluiten bij een exportclub kan ook nuttig zijn. Toen ik naar Suriname wilde exporteren heb ik de nodige informatie bij de KvK en de Nederlandse Ambassade daar verzameld. Zij kunnen vaak meer vertellen over de bedrijven die je wilt bezoeken en uitzoeken welke bedrijven in deze branche werkzaam zijn.”

Bijzondere ervaringIets wat ook bij exporteren hoort is het avontuur en bijzondere verhalen. Je komt in aanraking met andere culturen, wat voor bijzondere situaties kan leiden. Jacqueline kan erover meepraten. “Een tijdje terug ging ik op bezoek bij de Eastern Trading Company in Dubai. Een van hun afnemers is het leger, dus nodigden ze ons uit om mee te gaan naar het hoofdkwartier in Abu Dhabi. De officier had namelijk een speciale wens om een mast bovenop een van de panden te plaatsen. De contactpersoon vroeg wel of ik mijn vader mee wilde nemen naar de bespreking op het hoofdkwartier. Hij zou daarnaast speciaal een technische man uitnodigen om onze mast te bestuderen. Bij aankomst op het hoofdkwartier werd ik in eerste instantie niet toegelaten omdat ik een vrouw was. Nadat mijn vader had uitgelegd dat ik het bedrijf inmiddels had overgenomen en bezat over de nodige kennis, mocht ik na een half uur toch van de officier naar boven komen. Dit was wel een aparte ervaring die je niet meer zo snel meemaakt. Uiteindelijk heb ik de mast gedemonstreerd maar ze moesten er even aan wennen dat een vrouw technische informatie kwam verstrekken.”

TipJacquelines tip voor ondernemers die denken aan exporteren is dan ook: “Bereid je goed voor! Doe marktonderzoek of laat de distributeur dit verzorgen. Denk na over de logistiek en last but not least; verdiep je in de cultuur en gewoonten in het land.”  

Auteur

Liesbeth Meenink