'Personaliseer direct mail via social media'

Column | Hoe gebruik je social media voor je direct mail?

22 september 2016

Je kunt social media gebruiken om direct mail te personaliseren. Via social media kun je erachter komen wat de interesses zijn van mensen en daarop inspelen. Hoe doe je dat?

Eerste hulp bij Direct Mail

Vorig jaar heeft PostNL (voorheen TNT Post) in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een direct mail. Een van de onderzoeksvragen was: 'Hoe ontvangt u persoonlijke reclame het liefst?' Daar kwam uit naar voren dat persoonlijke reclame nog steeds het liefst via de post wordt ontvangen (53% versus e-mail 25% en geen voorkeur 13%).

Maak mailings persoonlijk

Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste mailings niet op een specifiek moment worden verstuurd en weinig inhaken op kalender- en feestdagevents. Dit betekent dat veel mailings niet persoonlijk zijn en dus niet klantgericht.' Social media bied je de kans om een direct mail persoonlijk te maken en dus meer bereik en respons te realiseren.

Personalisatie door ontvanger data te gebruiken

Je kunt je mailing personaliseren vanuit jezelf, maar ook vanuit de klant naar wie je hem gaat sturen. Om dat te doen, is het belangrijk om te luisteren naar je doelgroep. Dit kun je doen door lid te worden van LinkedIn, Facebook of Hyves-groepen. Volg de discussies en stel zelf ook vragen aan de volgers van deze groep. Deze input kan in sommige gevallen representatief zijn voor de totale doelgroep die je wilt bereiken met een direct mailing.

Luisteren naar behoeften en interesses

Je kunt dus bepaalde groepen volgen, maar je kunt ook bepaalde personen volgen om te luisteren naar zijn behoeften en interesses. Dit kan vooral handig zijn wanneer bepaalde klanten een enorme waarde hebben voor je bedrijf. Door echt specifieke kennis en persoonlijke informatie te gebruiken van personen zorg je ervoor dat de klant die je mailing ontvangt, verrast is en dat de mailing beter opvalt.

Goed voorbeeld: KLM

Een goed voorbeeld van mensen persoonlijk aanspreken is de surprise actie van KLM (eind 2010). De ontvanger wordt direct persoonlijk aangesproken, verrast met een persoonlijk cadeau, zal de ervaring waarschijnlijk nooit meer vergeten en zeker positief denken over KLM.

Social media ook voor grote groep mensen

Ook voor personalisatie naar een grote groep mensen kun je gebruik maken van social media. Dit kun je doen door gebruik te maken van diverse social media analyse tools, zoals Google Insight, Inside Facebook en Trendistic. Deze tools bieden de mogelijkheid om de interesse van bepaalde doelgroepen op bepaalde momenten inzichtelijk te maken.

Personalisatie door verzender informatie te gebruiken

Naast personalisatie vanuit de persoon of personen naar wie je de mailing stuurt, kun je ook personaliseren vanuit jezelf. Je kunt je mailing persoonlijk maken door je handtekening onder de boodschap te plaatsen, maar ook door de gegevens van je social media-profiel achter te laten op de mailing. Door ontvangers naar een persoonlijke (social media) pagina te leiden, via een URL waar je staat, creëer je geloofwaardigheid en dus vertrouwen. Het is verstandig om referenties te laten zien op de landingspagina/social media profielpagina om zo nog meer betrouwbaarheid uit te stralen. Een goed platform hiervoor is LinkedIn.

Personalisatie raakt mensen

Social media is een uitstekende bron voor het personaliseren van een direct mail. Zowel vanuit degene die je mailing ontvangt als vanuit jezelf (de verzender) kan een mailing worden gepersonaliseerd. Personalisatie raakt mensen en zal een positief effect hebben op de respons en het bereik van een mailing.

Auteur

Daan Koek