Zzp'er haalt meeste opdrachten 'offline' binnen

Social media wél steeds belangrijker

22 januari 2013

Ondanks de opkomst van social media halen eenpitters nog steeds de meeste opdrachten binnen via hun eigen offline netwerk. Wel helpen LinkedIn, Twitter en Facebook zzp'ers steeds vaker aan klanten.

Dit blijkt uit het tweede kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer. Tweederde van de zzp’ers haalt de meeste klanten binnen via 'offline' kanalen: mond-tot-mondreclame via de klantenkring (34 procent) of een fysiek zakelijk netwerk (31 procent).

Een op de tien via social media

Nu haalt een op de tien zzp’ers het grootste deel van zijn opdrachten binnen via digitale netwerken. In vergelijking met 2010 is dit wel meer. Toen bleek een kwart van de zzp’ers ‘af en toe’ klanten te werven via social media.

LinkedIn is grootste zakelijke netwerk

Van social media is LinkedIn is het meest populair bij zzp'ers (82 procent), gevolgd door Twitter (38 procent) en Facebook (34 procent). Hyves wordt door een klein aantal zelfstandigen zakelijk gebruikt (7 procent). Google+ is nog niet meegenomen in het onderzoek.

Financiële buffer

Verder blijkt uit de barometer dat bijna tweederde van de ondervraagden een financiële buffer heeft om een periode zonder werk op te kunnen vangen. Negen op de tien eenpitters kan daarmee een periode van een halfjaar of langer overbruggen.

Bijna driekwart van de respondenten staat positief tegenover de ontwikkelingen van de Nederlandse economie en zzp-markt. Ruim 80 procent van de zzp’ers ziet de toekomst van zijn eigen onderneming optimistisch in.

De ZZP Barometer komt sinds 2010 elk kwartaal uit.

Bron: NUzakelijk

Auteur

Patty Sjerps