'Ik ben veel te vriendelijk voor mijn mensen'

Coop-supermarktondernemer wenst tips bij leidinggeven

11 november 2013

Voor supermarktondernemer Henry Hubers uit Vinkel kwam het Excelleren-project op een bijzonder goed moment. Toen hij zich eind vorig jaar aansloot bij supermarktketen Coop liepen de zaken iets te goed. 'We groeiden van tien naar 23 personeelsleden.'

Is jouw personeel gezond en fit?

Naam:  Henry Hubers (47)

Bedrijfsnaam: Coop compact Vinkel

Opgericht: December 2010

Bedrijfsvorm: VOF

Aantal werknemers: 23

Werkt: 60 tot 70 uur per week

Eerst baan: Melkman

Team twee keer zo groot

Twaalf jaar lang runde Henry Hubers in het Brabantse Vinkel een Spar, tevens de enige supermarkt in het dorp. Toen hij in december 2010 overstapte naar de Coop-keten, betekende dat veel: 'We verhuisden naar een groter pand, de omzet verdubbelde en mijn team werd ruim twee keer zo groot. Ik heb nu drie vaste medewerkers in dienst. En zo'n 20 parttimers, vooral 16- en 17-jarige scholieren.

De nieuwe Coop trekt wekelijks bijna 3000 klanten. 'Dat zijn er veel meer dan we gewend waren. Omdat we nu op een betere locatie zitten: aan een doorgaande weg met gratis parkeergelegenheid. Ook hebben we een minder duur imago dan de Spar.

Losse regeltjes

Vanzelfsprekend is de mkb-ondernemer blij met de grote toeloop. Van grote supermarkt-allures wil Hubers echter niets weten. Hij doet er alles aan om het dorpse karakter in 'zijn' super te behouden. 'Dat geef ik mijn medewerkers bewust mee. Ze moeten de klant goedemorgen of -middag groeten en bij de kassa helpen met inpakken van de boodschappen.'

Maar de 'groeispurt' van de Vinkelse Coop leidde onvermijdelijk tot een aantal 'uitdagingen'. 'Dat we op stel en sprong extra mensen nodig hadden, was eenvoudig op te lossen. Ik ken de jeugd, ik had ze voor het uitkiezen. Maar, nu mijn team groter is, wil ik een volwaardig personeelsbeleid opzetten. Er moet ook meer structuur in de organisatie komen. Ik heb momenteel alleen de BHV, de bedrijfshulpverlening geregeld.'

Regelmatig werkoverleg

Als lid van het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor de levensmiddelendetaillist, hoorde Hubers van het Excelleren-project. Hij besloot mee te doen. ' We zullen functioneringsgesprekken moeten gaan voeren. Ook moeten we regelmatiger werkoverleg hebben. Die schieten er nu bij in als het druk is. Iedereen deed tot dusver zijn kunstje. Maar er zijn veel dingen die anders kunnen en tot een nog betere omzet leiden. We moeten van elkaar gaan leren.'

Volgens Hubers is er vooral veel winst te behalen op de versafdelingen groente, brood en vlees. Hoewel we vooruit gaan, moeten we nog beter inspelen op factoren als het weer, feestdagen en vakanties. Als het buiten 28 graden is, kopen de mensen geen braadlappen maar barbeque- producten. Ook moeten we 's zomers inspelen op de extra toeloop van een nabijgelegen camping.'

Weerstand bij personeel

Daarnaast wenst Hubers tips bij het leidinggeven. 'Ik ben eigenlijk te vriendelijk voor mijn mensen. Ik zou ook graag zien dat mijn team zelf meer met oplossingen komt. Ik hoor te vaak: We hebben het toch altijd zo gedaan?' Ik wil dat veranderen in: 'Als we het zo aanpakken, gaat het misschien nog beter.'

Hoe motiveer je je mensen om te blijven leren? Ook daar loopt de supermarktondernemer tegenaan. 'Een van mijn medewerkers die al jaren bij mij werkt, wil ik laten doorgroeien tot assistent bedrijfsleider. Ik bied hem daarmee de kans om ooit zelf een winkel te beginnen. Maar hij ziet het niet zitten. Hij is 30 jaar en is te druk met van alles. Ik vind dat een gemiste kans, je moet als werknemer investeren in jezelf.'

Geen sjieke branche

Voor de supermarktbranche is het lastig om de juiste mensen aan te trekken. 'Het is misschien geen sjieke branche. Maar wanneer je er in werkt, is iedere dag toch een nieuwe uitdaging. Ik heb nu een jonge medewerkster die helemaal weg is van het vak. Ik probeer haar te enthousiasmeren voor dit vak. Als zij het ziet zitten, ben ik bereid om met haar een leertraject in te gaan.' 

Auteur

redactie - Ellis Emeis