Hoge tarieven voor 0800-nummers

Klantvriendelijkheid komt je duur te staan

07 september 2011

Bedrijven die gebruik maken van een 0800-nummer om voor hun klanten gratis bereikbaar te zijn, betalen hier fors voor. Dit komt omdat er steeds meer mensen mobiel naar dit soort nummers bellen.

Als je een 0800-nummer hebt, betaal je de telefoonkosten voor de klant. Als deze met de vaste lijn belt, betaal je hetzelfde bedrag als wanneer je zelf de klant zou bellen. Dat is met 0,8 cent niet veel. Tot de klant mobiel gaat bellen, want dan betaal je maarliefst 24,8 cent per minuut. En zo rijzen die kosten voor een 0800-nummer de pan uit. Zo blijkt uit een onderzoek dat SEO Economisch Onderzoek uitvoerde in opdracht van telecomtoezichthouder Opta.  

Wat is het alternatief?

Uit het onderzoek blijkt dat er geen volwaardige alternatieven zijn voor een 0800-nummer. Nummerreeksen zoals 0900-nummers, geografische nummers en 088-nummers voldoen niet aan de behoefte van de nummergebruiker om gratis bereikbaar te zijn voor het algemene publiek. Ook hebben deze nummerreeksen niet altijd een imago dat aansluit bij de wensen van de nummergebruiker.

Alternatieve communicatievormen die wel gratis zijn, zoals chat, mail en dergelijke, zijn onvoldoende ingeburgerd, bieden een andere communicatiebeleving die niet in dezelfde behoefte voorziet als spraaktelefonie en leveren in veel gevallen voor de organisatie teveel bijkomende personeelskosten op. 

Monopoliepositie

OPTA verdenkt mobiele aanbieders hoge tarieven te rekenen voor 0800-nummers vanwege het gebrek aan concrete alternatieven. De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft aangekondigd met maatregelen op dit gebied te komen. 

Beluister ook de uitzending van Radio 1 - Tros in Bedrijf van zaterdag 27 augustus 2011. Willem Overbosch bespreekt in de studio dit onderwerp met Tineke Verburg en Peter de Bie. 

Auteur

Liesbeth Meenink