Cultuurverschillen obstakel bij import en export

Ondernemen over de grens lastig door verschillen in taal en cultuur

16 april 2013

Ondernemers die internationaal zakendoen, bijvoorbeeld via import of export, geven aan dat taal- en cultuurverschillen hierbij een groot obstakel vormen. 40 procent van de ondernemers die zaken doet over de grens, noemt dit de grootste uitdaging.

Eerste hulp bij importeren

Daarnaast ziet 30 procent van de - internationaal actieve - ondernemers verschillen in wet- en regelgeving als opstakel. Dat blijkt uit onderzoek van ING Commercial Banking, schrijft onder meer NUzakelijk vandaag.

Cultuur- en taalverschillen

Volgens de onderzoekers van ING vormen de cultuur- en taalverschillen voor verschillende ondernemers een reden om de stap naar het buitenland niet te wagen. Vooral in de detailhandel en in de zakelijke dienstverlening is dit het geval. Jacqueline van der Weijden van Limeta BV weet maar al te goed hoe groot de invloed van culturele verschillen kan zijn: "Toen ik voor zaken in Abu Dhabi was, moest ik mijn vader meenemen naar een bespreking met een legerofficier. Pas nadat mijn vader vertelde dat ik het bedrijf had overgenomen en hij de officier verzekerde dat ik over de nodige kennis beschikte, mocht ik bij het gesprek aanwezig zijn," vertelt de ondernemer in het whitepaper Eerste hulp bij exporteren.

Lokale concurrenten

Een ander probleem waar ondernemers bij het internationaal zakendoen tegenaan lopen, is de sterke positie van lokale concurrenten in de markt en het ontbreken van een zakelijk netwerk in het betreffende land.

Binnen of buiten Europa?

Nederlandse ondernemers blijven tot nu toe dicht bij huis. Het zijn vooral landen als Duitsland, België en Frankrijk waar ze zaken mee doen. Een vierde en vijfde plaats is voor landen met een gevestigde economie: de VS en China. Als het aan de ING ligt, richten ondernemers zich in de toekomst meer op opkomende economieën, zoals Azië en Latijns-Amerika. "Daar liggen nog veel kansen," menen de onderzoekers. Iemand die ervaring heeft met zakendoen in Azië, is Gerard Kool van Senz° Umbrella's. Hij bracht een paar jaar geleden in Japan een paraplu op de markt met een UV-coating, omdat de mensen daar liever niet onbeschermd in de zon lopen, zo vertelt hij in het whitepaper Eerste hulp bij export.

Bronnen

Whitepaper Eerste hulp bij exporteren

NUzakelijk

Auteur

Lenneke Arts