Nooit meer marktonderzoek

Column | Houd je geld op zak

09 januari 2013

Voorafgaand aan de introductie van een nieuw product of dienst doen bedrijven vaak marktonderzoek. ‘Zonde van je geld. Wie succes wil, verrast klanten met iets waarvan ze niet eens van wisten dat ze het wilden.’

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Het klinkt zo logisch. Je bent ondernemer met een nieuw product of dienst, en je wilt jezelf een enorme afgang besparen. En dus ga je, voordat je de markt op gaat, marktonderzoek doen. En zo leer je dan wat mensen van jouw idee vinden, hoeveel geld ze daaraan willen spenderen en met een beetje mazzel blijkt dat je waanzinnig gaat binnenlopen. Start de productie!

Mobiel bellen? Ben je gek!

Fout. Marktonderzoeken zeggen helemaal niets. Begin jaren negentig vond een beroemd onderzoek plaats naar de behoefte aan mobiel bellen, toen een nieuwe technologie. 98 Procent van de ondervraagden gaf aan daar geen enkele interesse voor te hebben. Meest geturfde reactie: ‘Ik ga toch zeker niet bellen op straat’. 

Verkoop spullen die mensen niet nodig hebben

De snelst groeiende winkelketen van Nederland heeft bovenstaande goed in de oren geknoopt. Deze keten is hét ultieme bewijs dat je helemaal geen marktonderzoek hoeft te doen. Ze verkoopt domweg goedkope spullen die je niet écht nodig hebt. Pardon? Ja, je leest het goed. Ik heb het natuurlijk over de Action. Voor wie er niet geweest is: je koopt hier producten met omschrijvingen als: ‘Natuurgetrouwe stenen vogel met sensor’. Hij zegt ‘twiettwiet’ als je er voorbij loopt. Inclusief batterij is-ie voor €1.25 van jou. En da’s natuurlijk geen geld.

Gat in de markt

De Action doet geen marktonderzoek, en heeft een permanent wisselend assortiment. Hun klanten blijken er dol op te zijn: iedere keer weer worden ze verrast met spullen waar ze vaak helemaal niet naar op zoek waren. Maar ja, voor die kleine prijsjes kun je het bijna niet laten liggen. En met die formule hebben ze een prachtig gat in de markt gevonden. In de non-food retail hebben alleen Kruidvat en Blokker meer filialen in Nederland. En dat midden in crisistijd!

Ondernemen is verrassen

Wat de Action vooral laat zien, is dat je een écht gat in de markt vooral vindt door mensen te verrassen. En wie wil verrassen, doet natuurlijk helemaal geen marktonderzoek. Die toont lef en durft te ondernemen. ‘Ja maar’, zeggen de bangeriken onder ons dan altijd, ‘dan kan het ook fout gaan’. Dat klopt.

Toon lef

Walt Disney heeft meer dan 100 afwijzingen moeten incasseren voor Disney World. Er was volgens de bank ook volstrekt geen markt voor. De duizenden werknemers en de miljoenen bezoekers zijn ome Walt nog dankbaar voor zijn lef. Mijn advies is dan ook om dat geld voor marktonderzoek gewoon op zak te houden en je product nog beter en verrassender te maken. Succes!

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker, columnist, trainer, coach en mediator

Follow @rengelfriet op Twitter.

Auteur

Richard Engelfriet