Loop eens een dagje mee bij de klant

De beste leertips van ondernemers, deel 3

31 oktober 2011

Laat medewerkers eens een dag bij een klant meedraaien. Deze en andere tips gaven ondernemers op als hun beste 'excelleertip'. Bezoekers aan het regionale Ondernemerscongres in Utrecht werd gevraagd naar hun gouden tip om het leren binnen hun bedrijf te bevorderen.

- Maak verbeteren en vernieuwen leuk (Stichting Bolwerk)

- Geef het goede voorbeeld, de rest volgt vanzelf (Sos events)

- Durf van gebaande paden af te wijken (FMRS)

- Verbeter je beste product en je beste mensen (Vraag Alex)

- Blijf bij jezelf, kracht zit tussen je oren

- Maak van elke dag een feestje, doe de dingen die je leuk vindt (Zuidweg & Partners BV)

- Luister naar je klanten en kom je afspraken na. Open een twitter of excelleren.nu account en laat mensen leren

- Luister naar de klant zonder direct een oordeel te hebben. (Scherp Advies)

In het zonnetje

- Zet medewerkers die een succes boeken in het zonnetje, geef ze aandacht

- Zeg wat je doet, doe wat je zegt (Feelgoodcare)

- Laat elke medewerker die een congres of een seminar bezoekt, hiervan een kort verslag maken om dit vervolgens met alle collega's te delen (Business in the box)

- Laat medewerkers een dag bij een klant mee laten draaien. Ze worden dan naast ambassadeur van ons, maar ook ambassadeur van de klant

- Concentreer je op je sterke punten, laat anderen je zwakke(re) kanten afdekken. (Segment .nl)

- Maak medewerkers verantwoordelijk voor hun eigen werk (Red Foutnain)

- Durf je kwetsbaar op te stellen

- Deel kennis met je medewerkers. Dat maakt je als team (bedrijf) sterker 2Bond (www.2bond.eu)

- Toon ook belangstelling voor wat je mensen kunnen en jijzelf niet (FNV Formaat)

- Zet stappen op intuitie, ook als iedereen om je heen zegt dat niet te doen (De Hofdames Tuinonwerp)

Laat los

-Laat los, ontspanning is het gevolg. Je wordt daardoor spontaner en creatiever. Geef anderen de ruimte om zich te ontwikkelen door te delegeren. Zo ben jezelf weer attractiever bent voor anderen. Dat levert win win situaties op. (Bleijenbergs Accountants)

- Door het inzetten van social media kweek je vertrouwen waardoor de gunfactor wordt verhoogd en de verkoop en omzet stijgt. Resultaat stijgt. (De Verhuisplanner)

- Voorkom bedrijfsblindheid. Blijf innoveren en durf jezelf bloot te stellen. Sta open voor kritiek (Creabea)

- Stuur aan op de talenten van je medewerkers. Stap af van het top down denken en ga uit van de bottom up kracht van je mensen (Actra Group)

- Onze trainers komen maandelijks bij elkaar om te vertellen over hun werkvormen. Gebundelde krachten leveren maandelijks een compleet nieuwe training op. Door zo samen te werken worden de producten beter en uniformer. Collega's zijn trots op hun prestaties (www.ios-ensac.nl

- Maak gebruik van je klanten, gebruik de klantenarena om richting aan te geven en laat je klanten medewerkers opleiden. 

- Luister belangeloos naar je mensen en klanten (Gusto management)

Auteur

redactie - Ellis Emeis