Facebook introduceert Timeline

Redesign komt met nieuwe tool: Activity Log

21 december 2012

Velen zaten er al maanden op te wachten, maar nu is de nieuwe Facebook Timeline beschikbaar voor alle gebruikers. De tijdlijn is een rigoureuze redesign van de huidige Facebook-pagina. Maar wat kun je ermee?

De Timeline is geïntroduceerd op de F8-conferentie in september 2011 en komt met een nieuwe tool: de 'Acitvity Log'. Gebruikers kunnen hiermee zelf bepalen wat er op de tijdlijn wordt weergegeven. Je kunt statusupdates 'promoten', verbergen of helemaal verwijderen. 

Kritiek Net als alle grote Facebook redesigns, was Timeline onderhevig aan veel kritiek. Sommige gebruikers waren bezorgd over het verzoek van Facebook aan gebruikers om nog meer persoonlijke informatie te delen. Ook het feit dat de tijdlijn deze persoonlijke informatie makkelijker toegankelijk maakt, deed de nodige stof opwaaien.

'Seven day grace period' Het goede nieuws is dat Facebook jou als gebruiker zeven dagen de tijd geeft om alle aanpassingen te beoordelen en te beslissen of je wil dat andere gebruikers jouw informatie te zien krijgen. Maar: als je eenmaal je profiel hebt geüpgraded naar Timeline, gaat na deze zeven dagen de nieuwe tijdlijn hoe dan ook live. 

Wat heb ik aan de nieuwe tijdlijn als ondernemer? Inmiddels heeft Facebook ook de nieuwe timeline voor bedrijven geïntroduceerd. Daardoor krijg je als bedrijf meer visuele mogelijkheden om jezelf te profileren, goed nieuws dus voor je ‘personal branding'. Zo kun je een grote pagina-foto uploaden die over de hele breedte van de pagina te zien is.

Uitleg over de mogelijkheden Facebook Timeline In de video onderaan dit bericht kun je zien hoe je de nieuwe tijdlijn kunt gebruiken. De nieuwe tijdlijn is nu ook beschikbaar op Androidapparaten en op de mobiele versie van Facebook (m.facebook.com). Om de nieuwe tijdlijn te gebruiken kun je naar deze pagina gaan en op "Get Timeline" klikken. Om meer te weten over Facebook Tijdlijn, check de gids van Mashable.

Mogelijke tijdlijn van Coca Cola

Bron: Weblog Tribal Internet Marketing

Auteur

Denise van Keulen