Hoe gebruik ik mijn website en social media?

Sven Boender is altijd online en altijd bereikbaar

22 september 2016

De liefde van Sven Boender voor nieuwe technologie en gadgets stamt uit de tijd dat hij in Amerika studeerde en het land doorkruiste als profvoetballer.

Bedrijfsvorm: BV

Aantal werknemers: zes operationeel, zeventig gedetacheerd

Opgericht: 1999

Het was dus niet zo raar dat Sven, toen hij eind jaren negentig weer terug in Nederland was, bij CADJOBS belandde. Een bedrijf dat in die jaren een voorloper was in werving en selectie via internet. Sven: “Vóór Monsterboard, vóór de Nationale Vacaturebank. Internet stond nog in de kinderschoenen.”

Nichemarkt

Vacaturesites zijn er anno 2011 genoeg. Maar waar de meeste en in ieder geval de bekendste daarvan heel breed zijn, richt CADJOBS zich op een nichemarkt: 2D/3D CAD-engineers. “Daar ligt juist onze kracht”, stelt Sven. Verder werkt CADJOBS niet veel anders dan andere werving- en selectiebureaus: traditioneel recruitment, maar dan met nieuwe tools. “Onze basis is na al die jaren nog precies hetzelfde.”

Potentiële klanten kunnen via de website een vacature melden. Vervolgens vindt een persoonlijk gesprek plaats om de exacte wensen af stemmen. De uiteindelijke baan komt anoniem op CADJOBS. Voor kandidaten geldt hetzelfde principe: eerst een gesprek, dan een profiel zonder personalia op de site. Sven: “Vroeger kwam de klant op kantoor en nam je op basis van trefwoorden voorgeselecteerde cv’s op papier door. De klant kende de omvang van ons bestand niet. Nu zoek ik de klant op en neem mijn ‘kaartenbak’ met me mee. Onze hele database is online te raadplegen. De klant bepaalt zelf wie interessant is, niet het bureau. Bij werkzoekenden geldt hetzelfde. Dat is de filosofie van ons bureau. Tijdens een gesprek heb je de vacatures al bij je op de laptop of iPad.”

Liefde

En daarmee belandt het gesprek bijna vanzelf op de liefde van Sven voor gadgets. “In 2001 liep ik al met een Blackberry. Als ik niet op kantoor was kon ik zo toch, in de auto, of bij wijze van op het strand volgen wat er op de site gebeurde. Ook in het weekend.” En dat doet Sven nog. Hij is altijd online, altijd bereikbaar. ’s Avonds op de bank, tijdens de voetbalwedstrijd van zijn zoon, en ook als hij zelf op zondagochtend een potje speelt met vrienden. “Als op zo’n moment voor een moeilijk te vervullen vacature zich een topkandidaat aandient, wil ik direct de klant bedienen. Voor mij is dat geen werken.”

Visitekaartje

CADJOBS heeft een Twitter-account. “Ik twitter elke dag. Volgers moeten zien dat we bij de klant zitten.” Ook vacatures en profielen komen op het microblog, en bovendien op LinkedIn. Boender houdt ook een weblog bij ‘CADJOBS behind the scenes’, met nieuwsberichten en een poll. “Maar de website blijft bepalend, het is je visitekaartje. Mits interactief en geïntegreerd met sociale media.”

Facebook en CADZONE

CADJOBS spendeert maandelijks honderden euro’s aan doelgroepgerichte advertenties op Facebook en participeert in CADZONE, een soort NU.nl voor alle berichten over CAD-engineering. Beide sites hebben ook een fanpage, “de ideale plek om speciale acties en evenementen te profileren of filmpjes en foto’s te posten. Puur voor de goodwill en naamsbekendheid. Want recruitment blijft people’s business. Uiteindelijk gaat het om mensen, niet om de tools.”