Recessie in het MKB? Investeer in social media!

Column | Verbeter de communicatie

17 augustus 2012

Middelgrote en kleine organisaties bezuinigen vaak als eerste op hun marketing- of communicatiebudget als het economisch wat minder gaat. Is dat terecht?

Wel als je je geld uitgeeft aan dure advertentiecampagnes, een website die nauwelijks bezoekers trekt of middelen die bol staan van de borstklopperij. Dat soort zaken levert je bedrijf immers weinig tot niets op. Maar onbekend maakt onbemind. Dus daarom wil je ook ten tijde van een recessie op het netvlies staan van je klanten/doelgroep. Sociale media zijn daar heel geschikt voor. Zeker bij een beperkt budget. Voorwaarde is wel dat je kiest voor een planmatige aanpak en er voldoende tijd voor vrij maakt.

Hoe het niet moet

Ik kom nogal eens MKB’ers tegen die social media zijn gaan gebruiken, omdat hun concurrenten dat ook deden. Ze maakten profielen aan op Facebook, LinkedIn en Twitter. Vol goede moed plaatsten ze hun (reclame)boodschappen op de verschillende social media platforms. Helaas werd het daarna vaak oorverdovend stil: nauwelijks bezoekers, volgers, reacties of likes. Laat staan extra opdrachten of klanten.

Gelukkig kan dat ook anders. Daarom een paar praktische tips hoe je social media-inspanningen wèl resultaat kunnen opleveren:

Waarom social media?

Vraag je af waarom je social media gaat gebruiken. Wil je meer bezoekers naar je website trekken? Of wil je een relatie opbouwen met (potentiële) klanten/opdrachtgevers? Meer abonnees voor je nieuwsbrief misschien? Een hogere Google ranking? Of bijvoorbeeld meer inzicht in de wensen en behoeften van je klanten? Stel jezelf dus concrete, liefst meetbare doelen als onderdeel van een gericht sociaal media plan.

Wie wil je bereiken?

Bepaal met wie je in contact wilt komen en probeer erachter te komen op welke social media die mensen actief zijn. Kijk bijvoorbeeld hoe je concurrenten het aanpakken. Vraag aan je klanten welke social media ze gebruiken. Of ga bijvoorbeeld op zoek naar opinieleiders op jouw vakgebied en zoek uit in welke groepen of op welke weblogs ze berichten plaatsten. Word ook lid van die communities en blogs en volg de conversaties daar. Probeer uit te vinden welke onderwerpen actueel zijn, hoe er over jouw organisatie wordt gedacht, op welke manier ze met elkaar communiceren etc.

Luisteren

Goed luisteren en observeren kan dus veel bruikbare informatie opleveren. Er zijn een aantal handige (gratis) programma's waarmee je kan volgen hoe klanten en relaties die gebruik maken van social media over je denken. Bijvoorbeeld Google Alerts, Social Mention of HootSuite.

Hoe moet je het aanpakken?

Bepaal op basis van je doelstellingen en doelgroepen op welke social media je je gaat richten. Begin klein en leer van je fouten. Maak voldoende tijd en budget vrij om content te maken die je doelgroep aanspreekt en die uitnodigt tot reactie. Want goede content is de basis voor succes op social media.

Dialoog

Ga de dialoog aan met je klanten. Stel hun wensen en behoeften centraal. Luister goed, wees persoonlijk en open en reageer tijdig en professioneel. Ook op kritiek. En zorg regelmatig voor nieuwe, boeiende content, zodat je het contact intensiveert en mensen je willen blijven volgen.

Nog een laatste tip

Stem je communicatiemiddelen goed op elkaar af, zodat ze elkaar versterken. Vertel bijvoorbeeld op je website waar je te vinden bent op social media. En verwijs op social media naar je website. En ten slotte: zorg dat ook je andere communicatiemiddelen, zoals je website of je digitale nieuwsbrief, voldoende interactief en wervend zijn.

Marcel Stam

Auteur

Marcel Stam