"Social media draait om interactie"

Interview met Petra de Boevere

17 augustus 2012

Petra de Boevere kent als geen ander de kracht van social media. In 2009 sleepte ze met haar online wijnhandel/slijterij de Social Media Star Award in de wacht.

Wie: Petra de Boevere (45), alias Het Meisje van de Slijterij

Webshop: www.devuurtoren.nl, slijterij/wijnhandel

Opgericht: 1999

Mensen: 1, sinds 2005 werkt echtgenoot mee

Prijzen: Social Media Star Award 2009, Aanmoedigingsprijs Innovatie provincie Zeeland 2009

Gouden tip: "Gebruik sociale media alleen als je het leuk vindt en nauwgezet bijhoudt"

Een vakidioot, noemt vinoloog en slijter Petra de Boevere zichzelf. En van internet is ze (bijna) nét zo bezeten, al vanaf het begin. Dat bleek de gouden combinatie voor een succesvolle online onderneming. Haar klantenkring bouwde ze op dankzij haar activiteiten op sociale media. "De webshop is eigenlijk bijzaak."

Hoe kan je bedrijf groeien met sociale media?

Als iemand de kracht van social media kent, is het Petra de Boevere wel. Het verhaal van ‘Het Meisje van de Slijterij’ is dankzij haar eigen gelijknamige boek (uit 2010) en veel media-aandacht inmiddels landelijk bekend. Voor wie het nog niet kent, is dit het in een notendop. In 1993 opent De Boevere een slijterij/wijnhandel in het Zeeuwse Breskens. In haar vrije tijd is ze sinds de jaren negentig een fervent internetter. Chatrooms, nieuwsgroepen, meerdere eigen weblogs, TwitterFacebook; noem een sociaal medium en ze is er te vinden. Zo bouwt ze in de loop der jaren een online vriendenkring op, waarmee ze haar passie voor wijn deelt. Ze geeft spontaan adviezen. En steeds vaker vragen haar vrienden of ze een bepaalde wijn bij haar kunnen bestellen.

Netwerk gaat vóór zaken

"Dat vond ik opvallend", vertelt ze. "Ik gaf adviezen omdat ik dat gewoon leuk vond. Mensen konden die wijn in principe overal halen, maar ze wilden hem bij mij kopen omdat ze mij kenden en het mij gunden. Puur uit praktische overwegingen heb ik toen een webshop aan de site van mijn winkel toegevoegd."

Haar ‘digitale toonbank’, noemt ze die zelf. Want dat dekt de lading beter. "Ik heb nooit een strategie gehad. Aan advertenties, zoekmachine-optimalisatie en nieuwsbrieven doe ik niet. Mijn online omzet komt uit mijn netwerk op internet. Zo werken sociale media: je breidt je netwerk uit. En als het meezit heb je daar ook zakelijk iets aan."

De ‘gunfactor’ creëren

Twitteren om je omzet te vergroten? Dat werkt dus niet, zegt De Boevere. "Mensen zitten op sociale media omdat ze het leuk vinden. Ze willen vermaakt en geïnformeerd worden. Op reclameboodschappen zitten ze niet te wachten, dan ben je ze direct kwijt." Wat wel werkt: je kennis en passie voor je vak delen. Zo bouw je een reputatie op. "Mensen gaan je op die manier waarderen en vertrouwen", aldus De Boevere. "Dan ontstaat de gunfactor waarmee het bij mij allemaal begon."

Gewoon jezelf zijn

Eén ding is daarbij essentieel: je moet het zélf leuk vinden om op Facebook of Twitter te zitten. "Bij social media draait het om interactie", zegt De Boevere. "Je moet niet alleen 'zenden', maar ook reageren op anderen, vragen stellen, vragen beantwoorden. Dat is geen formule die je kunt toepassen. Het moet spontaan uit jou als persoon voortkomen. En het moet authentiek zijn. Niemand is geïnteresseerd in hallelujah-verhalen. Je moet open en eerlijk zijn, gewoon jezelf."

Een manier van leven

De wereld van de sociale media draait 24 uur per dag door. De Boevere: "Vooral Twitter is een razendsnel medium. Een uurtje per dag ervoor vrijmaken werkt niet, dan zie je een vraag van een paar uur geleden niet eens meer staan. Weg interactie. Maar als je het leuk vindt, is het een manier van leven. Geen afzonderlijke activiteit, maar iets wat op natuurlijke wijze is geïntegreerd in alles wat

je doet. Mijn moeder zat vroeger te breien voor de tv. Ik zit met mijn laptop op schoot."