Toon vakbekwaamheid door interactie op internet

Interview met Fried Broekhof

17 augustus 2012

Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van sociale media en zijn zo dus gemakkelijk te bereiken. Jij als ondernemer kunt daarvan profiteren. Het is echter wel belangrijk dat je weet hoe je met de diverse sociale media om gaat.

Fried Broekhof, sociale media deskundige, weet als geen ander hoe je als ondernemer sociale media in kunt zetten.

Wat kunnen social media voor een ondernemer betekenen?

“Het is een uitstekende manier om bekendheid te profileren. Hoe meer je op het web aanwezig bent, hoe meer mensen over je lezen. Het is daarbij wel belangrijk hoe je jezelf presenteert. Pretendeer niet te de beste te zijn op je vakgebied. Met anderen woorden, wees niet arrogant. Toon je vakbekwaamheid op anderen manieren. Door bijvoorbeeld een blog te schijven over je vak. 

Naast het tonen van je vakkennis, geeft Broekhof nog een handige tip hoe je als ondernemer goed gebruik maakt van social media: “Denk er ook aan om zelf interactie te creëren. Zo kun je laten zien wat jij als ondernemer in huis hebt. Vertel via social media wat jij als ondernemer voor klanten kunt betekenen. Vraag via social media klanten hoe ze jouw diensten beoordelen. Stel bijvoorbeeld op het web de vraag wat gebruikers van jouw onderneming verwachten. In de interactie die hieruit ontstaat, laat je zien waar jouw specialiteiten liggen. Bovendien ben je nog zichtbaarder op het web waardoor meer mensen je berichten lezen.” 

Hoe blijf je als ondernemer up-to-date over informatie die van jou of je onderneming op internet staat?

“Houd diverse platformen waar mensen hun mening kunnen geven in de gaten. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn natuurlijk heel belangrijk, maar ook sites van Tros Radar, Marktplaats en de Keuringsdienst van Waarde. Dit zijn ideale websites voor consumenten om klachten te uiten. Houd uiteraard ook fora in de gaten die op jouw branche van toepassing zijn.”

Wat kun je het beste doen wanneer je negatieve berichten over jezelf of je onderneming tegenkomt?

“Ga de kritiek niet uit de weg, maar reageer direct via het medium waar de reactie geplaatst is en neem contact op met de persoon die de reactie plaatste. Heeft de klant gelijk? Beken kleur en erken dat je een fout hebt gemaakt.” Een volgende stap is volgens Broekhof het corrigeren van de fout: “Zorg ervoor dat alles wordt rechtgezet. Zo laat je zien dat je reacties van klanten serieus neemt. Repareer de schade en maak de klant weer blij. Vraag ze vooral dit ook via social media te delen zodat anderen kunnen zien hoe jij als ondernemer met klachten omgaat.”

Omgaan met negatieve publiciteit

Broekhof geeft meer handige tips over het gebruik van social media. Wat moet je doen wanneer negatieve berichten over je rondgaan op social media platforms? Je leest het in het artikel ‘Online publiciteit: wat doe je ermee?’.

Auteur

Astrid van der Ziel