Hoe zet je een direct mailing op?

De voorbereiding, het versturen en de evaluatie

03 februari 2017

Met direct mail bereik je (toekomstige) klanten op een makkelijke en directe manier. Het opzetten van zo’n mailing kost, zeker een eerste keer, wel wat voorbereiding en afhandeling. Daarom dit artikel om je daarbij te helpen.

Eerste hulp bij Direct Mail

Voorbereiding

Direct mail is een vorm van direct marketing die vaak gebruikt wordt. Daarom moet je zorgen dat je ook opvalt als je jouw product promoot. Je kan bijvoorbeeld een reclamebureau in de hand nemen om een strakke campagne neer te zetten. Direct mailing bestaat vaak uit een brief, een brochure en een responsformulier. De combinatie hiervan moet opvallen en daarvoor kan je dus een reclamebureau inhuren. Het ligt natuurlijk ook aan de doelstelling en het budget dat je ervoor hebt. Staar je niet blind op opvallen alleen. Natuurlijk is het leuk als het er strak uit ziet of als er iets heel origineels (ook wel een gimmick genoemd) toegevoegd is om op te vallen. Maar de brief die erbij verzonden wordt, is ook cruciaal. Eén spelfout en de geloofwaardigheid van jouw bedrijf kan al dalen. Besteed daar dus ook voldoende tijd aan en laat het altijd door anderen lezen.

De mailing

Belangrijk is om een goed adressenbestand te hebben, maar dat is allerminst eenvoudig. De bestanden zijn vaak wel te koop. Als je eenmaal een bestand hebt, kan je niet meteen gaan versturen. Er kunnen dubbele of verouderde gegevens instaan. Dit probleem kan je tackelen door eerst ‘voor te bellen’. Je belt dan naar de bedrijven om te controleren of de gegevens en de contactpersoon nog juist is. Dat laatste is erg belangrijk omdat de post anders gaat zwerven binnen het bedrijf. Vaak komt het dan nooit aan bij de nieuwe persoon die er wél over gaat. Hiervoor moet je echter wel een budget hebben. Wat je sowieso moet doen voor je de mailing gaat versturen is het bestand ontdubbelen. Dan haal je alle dubbele adressen eruit zodat niemand twee keer dezelfde mailing ontvangt. Dat komt namelijk erg onprofessioneel over en kan irritatie opwekken.Lees het artikel: Hoe kom ik aan zakelijke adressen?

De resultaten

Natuurlijk moet een direct mail wel iets tot gevolg hebben. Als je een product aanbiedt (bijvoorbeeld een proefrit in een auto) stuur je een responsformulier mee met de brief en brochure. Dit formulier moet je simpel houden. Ook is het handig om een voorgedrukte envelop met adres toe te voegen. Zo zorg je dat de klant zo min mogelijk moeite hoeft te doen en eerder geneigd is zijn interesse te tonen. Ook een responsformulier op internet maken (mensen de keuze geven) is daarbij een mogelijkheid. Om de respons op te krikken kan je nog nabellen. Je belt dan alle bedrijven die nog niet gereageerd hebben. Allereerst vraag je of ze de post ontvangen hebben. Hiermee open je het gesprek op een prettige manier en kom je niet te opdringerig over. Vervolgens kan je de potentiële klant altijd nog uitnodigen voor een gesprek of test over en van jouw product.