Wees geen stoorzender

Marketinggoeroe Seth Godin geeft je advies

28 januari 2013

Wie wil nou zijn klanten lastigvallen? Niemand, stelt marketinggoeroe Seth Godin. En toch doen ondernemers het. Luister en kijk liever naar je klanten en kom met een goed idee.

De Amerikaanse ondernemer en spreker Seth Godin is bestseller auteur van allerlei boeken over ondernemen, en dan vooral over marketing. Hij is een echte veelschrijver, en geeft ruimhartig toe dat hij eigenlijk niets nieuws vertelt. Maar de manier waarop hij zijn ideeën presenteert, is verfrissend. Een van zijn boeken heet Gehaktballen met slagroom.

Wie is nog normaal?

In All Marketeers are Liars stelt hij bijvoorbeeld dat eerlijkheid het langst duurt – vooral als je iets aan de man wil brengen. In Purple Cow betoogt Godin dat de markt meer creativiteit en echte waardetoevoeging van ondernemers verwacht. En in een volgend boek lanceerde hij het ‘idea virus’.

Klassieke marketing zou niet meer werken en ondernemers doen er beter aan gewoon een heel erg goed idee te lanceren en vertrouwen op te bouwen onder hun doelgroep zodat die zelf het ideevirus verder verspreidt. In zijn laatste boek We Are All Weird verklaart hij de massa - en vooral marketing voor de massa - dood. Er is steeds meer diversiteit onder het publiek; meer mensen ‘wijken af’ van het normale – ook in hun consumptiegedrag. Ondernemers kunnen daarmee hun voordeel doen, vindt Godin.

Wat de klant wil

Zijn eerste ervaring als ondernemer had Godin toen hij een uitgeverij opzette die grotere uitgeverijen in de VS de productie van boeken uit handen neemt. Hij ontdekte dat de relatie met klanten eigenlijk boven alles uitstijgt als je succesvol wilt ondernemen. Dat klinkt eenvoudig, maar Godin ondervond aan den lijve ook dat het nog best lastig kan zijn. Aanvankelijk tuinde ook hij in oude marketinggebruiken, waarbij klanten en potentiële klanten eigenlijk vooral worden lastiggevallen met commerciële boodschappen. In plaats van zich te richten op wat klanten willen en - belangrijk – op welk moment ze daarover willen worden geïnformeerd, zijn veel bedrijven bezig met wat hun het beste uitkomt. Deze aanpak is steeds minder effectief, aldus Godin. Lees ook het artikel 'Hoe wordt ik waardevol voor mijn klanten'.

Respect, geen gesjoemel

De opkomst van internet is ten koste gegaan van de macht van televisie. Marketeers kunnen niet meer in één keer een grote groep mensen bereiken, zelfs te dwingen om hun commerciële boodschap tot zich te nemen. Minder macht voor marketeers betekent volgens Godin dat ze meer respect zullen moeten tonen aan consumenten. Dus geen gesjoemel, geen spam en beloften worden ingelost. Reclames op televisie en radio zijn onderbrekingen voor consumenten. Dit heet interrupption marketing.

Om zeker te weten dat klanten of potentiële klanten geïnteresseerd zijn in je informatie, vraag je eerst toestemming om die informatie toe te sturen. Vooral van belang gezien de strengere regelgeving om spam tegen te gaan. Deze zogenoemde permission marketing maakt reclame gericht en effectiever, geen schot hagel. Lees ook het artikel 'Waar moet je als ondernemer op letten bij de nieuwe Code Email?'.

Content marketing

Lees de column 'Content is King' van Marcel Stam van Delta marketing-communicatie, over de voordelen

van content marketing; inhoud waar klanten iets aan hebben.

Boek Gehaktballen met slagroom

Een van de boeken van Seth Godin, Gehaktballen met slagroom is via de webshop van MKB Servicedesk te koop