Social media: de voor- en nadelen

Let op de do's en dont's

01 februari 2013

Ondernemers omarmen social media. Maar helemaal zonder gevaar is hun gebruik niet. Om te zorgen dat je geen flater slaat op Twitter en Facebook, zijn er deze social media do’s en dont’s.

Veel mensen gebruiken sociale media ‘even tussendoor’ om een bericht de wereld in te sturen. Ze tweeten bijvoorbeeld dat ze bij een klant op bezoek zijn om te praten over een grote order. Misschien is die klant daar wel helemaal niet van gediend. Of krijg je tijdens het gesprek te horen dat de order niet doorgaat. De tweet is ondertussen wel de wereld in gestuurd en kan soms hardnekkig blijven rondzingen. Lees in het artikel 'Ondernemer, benut social media' waarvoor jij social media kunt gebruiken.

Pas op voor grappen

Wat voor de één een grote grap is, kan de ander totaal verkeerd opvatten. Humor kan je een tweet-hit opleveren, maar ook een grote groep boze mensen. Doe dus vooral niet te leuk (als je daar talent voor had, stond je wel in Carré) en houd het neutraal. Als je een grap maakt, laat dat dan weten door het toevoegen van een emoticon als :).

Respecteer privacy

Niet iedereen wil graag op internet staan. Pas op met het noemen van namen van mensen op Facebook. Wees voorzichtig met persoonsgegevens. Bedenk goed of iedereen die je op een filmpje hebt staan, wel op YouTube wil verschijnen. Weet dat iedere opname die je maakt die niet op de openbare weg speelt, een mijnenveld van privacyregels met zich meebrengt.

Maak regels voor personeel

Mag iemand vanaf zijn bureau twitteren? Of reageren namens het bedrijf op een Facebookbericht? Als je pas over deze zaken gaat nadenken nadat het is gebeurd, ben je te laat. Stel regels op voor het personeel wat wel en niet mag. Bedenk goed hoe je het bedrijf in de openbaarheid wilt laten treden. Wijs medewerkers aan die namens het bedrijf mogen reageren op posts op social media.

Maak van social media communicatiebeleid

Hoe wil je dat jouw bedrijf zich presenteert aan de buitenwereld? Welke waarden zijn belangrijk in je communicatie? Vragen als deze beantwoord je in een communicatiebeleid of je strategie. Dat hoeft geen dik boekwerk te zijn, een paar basisregels op een vel A4 zijn vaak genoeg. Sociale media moeten binnen dat beleid passen en er mee in overeenstemming zijn.

Bepaal welke media je wilt gebruiken

Er zijn zo veel sociale media dat je er soms duizelig van wordt. Welke ga je gebruiken en welke niet? Dat ligt voor een groot deel aan je doelgroep. Jongere klanten spreek je misschien het beste aan op Hyves, zakelijke contacten misschien beter op Linkedin. Vraag desnoods aan contacten hoe je hen het beste kunt bereiken.

Modereer commentaar

Op je (zakelijke) Facebookpagina kunnen mensen commentaar schrijven op jouw berichten. Wees je er van bewust dat die commentaren niet altijd gunstig voor je zijn en zelfs de wet kunnen overtreden. Nog afgezien van de nadelige gevolgen voor jouw communicatie, zou je zelfs aansprakelijk gesteld kunnen worden. Zoiets is een Zweeds bedrijf een tijdje geleden overkomen. In Nederland moet de rechter zich nog over het eerste geval buigen, maar pas op dat jouw bedrijf dat niet wordt.