Welk logo past bij jouw bedrijf?

Een logo is de uitstraling van je onderneming

11 april 2016

Start je een onderneming? Dan komt er ook een moment dat je een creatieve pet op moet zetten bij het ontwerpen van je logo.

Glazenwassersbedrijf, bloembinderij of webdesigner? Wat voor bedrijf je ook begint, een logo hoort erbij.

Met een origineel logo, val je goed op, maar het ontwerp moet wel duidelijk zijn voor klanten zodat ze direct weten welke producten of diensten je aanbiedt. Oriënteer je eerst op internet om te zien hoe jou collega's het doen. Dan weet je ook of het idee dat jij in je hoofd hebt, niet teveel lijkt op het logo van iemand anders. 

Beeldbewerkingsprogramma

Heb je al een idee hoe je logo eruit moet zien? Zet het op papier. Vervolgens kun je het design in een beeldbewerkingsprogramma maken. Adobe Photoshop is een voorbeeld van zo'n programma. Het is echter een vrij prijzig programma en je moet er mee om kunnen gaan. Er zijn ook een aantal gratis alternatieven. Zoals Pixlr. Je kunt ook tegen een kleine prijs een ontwerpwedstrijd organiseren via 99designs.nl. Andere ontwerpers gaan dan aan de slag met jouw opdracht en jij kiest het beste resultaat uit.

Lettertype

Gebruik je tekst in je logo? Dan is het ook zaak na te denken over het juiste lettertype. De branche waarin je werkzaam bent, kan al veel zeggen over het lettertype. Een beroepskunstenaar gebruikt bijna vanzelfsprekend een vrolijker lettertype dan een advocaat. Denk er aan dat het logo en het lettertype ook geschikt moeten zijn voor je website, visitekaartjes en bijvoorbeeld briefpapier.  

Wees creatief

Bij de totstandkoming van je logo mag je best lekker creatief zijn. Speel met kleuren, kantel je ontwerp een keer leg er bijvoorbeeld een schaduw overheen. Bovendien helpt het je om het beeldbewerkingsprogramma onder de knie te krijgen. Vergeet niet het bestand tussentijds regelmatig op te slaan onder een nieuwe naam. Zo kun je op een gegeven moment al je ontwerpen naast elkaar leggen en de beste eruit kiezen.

Wat zoekt je doelgroep?

Knutselen met logo's is heel leuk, maar verlies daarbij niet uit het oog dat je het logo ook maakt voor je potentiële klanten en opdrachtgevers. Jij kunt je logo wel mooi vinden, maar je doelgroep moet het logo straks wel aan het product of de dienst kunnen koppelen die jij aanbiedt. Houd daarom bij het bedenken en ontwerpen ervan goed in je hoofd welke indruk klanten van jouw bedrijf moeten krijgen bij het zien van je logo. 

Professioneel resultaat

Ben je tevreden over het resultaat? Vraag aan mensen in je omgeving wat zij ervan vinden. Misschien vind jij dat het er professioneel uitziet, maar denkt een ander daar heel anders over. Bedenk goed dat een logo de uitstraling van je bedrijf is en daar mag je best tijd en geld aan besteden. Leg desnoods jouw eigen ontwerp neer bij een professioneel ontwerper om het te verbeteren. Het resultaat is dan misschien wat je in gedachten had, maar dan een stuk strakker.