Plaatsing van persbericht

Met je nieuws in de media komen

sociale media

Zo wordt je persbericht wél gepubliceerd

Het is moeilijk om persberichten daadwerkelijk onder de aandacht te krijgen van nieuwsorganisaties. Zij krijgen dagelijks immers veel persberichten binnen.

Het is van belang van te voren te bedenken naar wie je een persbericht gaat sturen. Je moet je taalgebruik immers aanpassen aan de doelgroep en soms moet je meerdere persberichten schrijven voor diverse media. Het doel is om je persbericht zo te schrijven dat de journalist het in het geheel kan overnemen. Bij agendapunten en aankondigingen gebeurt dit dan ook regelmatig.

Lokale media

"Alleen als je echt groot nieuws hebt, is het raadzaam om te proberen je persbericht bij het ANP binnen te krijgen. Vaak zul je met je persbericht echter bij de lokale media uitkomen. Voor de meeste bedrijven is de klantenkring ook lokaal en is dit dus ook een goede manier om de klantenkring te bereiken", aldus John van Schagen, oprichter van Buzzpress. Buzzpress is een online tool om persberichten mee te versturen. 

Je kunt het bericht naar de lokale dagbladen sturen. Ook is het de moeite waard om het lokale gratis weekblad in overweging te nemen. Deze goed gelezen kranten worden huis-aan-huis bezorgd en hebben daarmee een groot bereik binnen de regio. De kranten hebben vaak een kleine redactie met een beperkt budget. Zij zullen daarom graag gebruik maken van een goed geschreven persbericht om hun krant te vullen. Een goed persbericht kan zelfs aanleiding zijn om eens een artikel aan je bedrijf te wijden in de krant, wat natuurlijk weer extra publiciteit betekent.

Internet

Via internet kan je het persbericht al op veel plaatsen kwijt. Onderaan dit artikel geven we enkele nuttige adressen. Eén adres verdient extra aandacht: http://www.nieuwsbank.nl. Deze pagina telt meer dan 700.000 berichten en is een veel gebruikte pagina binnen nieuwsorganisaties. Je betaalt voor het plaatsen van je persbericht en je artikel blijft langer online staan zodat journalisten via de zoekfunctie ook nog oude persberichten van je bedrijf kunnen vinden. Je persbericht kan zo nog langer mogelijk aandacht genereren: Wellicht wordt je uitgenodigd als deskundige of is je (oude) persbericht relevant voor een nieuw nieuwsitem.

Gratis

Er bestaan ook speciale persberichtensites waar je je bericht kostenloos kunt plaatsen, zoals op www.persbericht.nu. Pluspunt: je kunt hier onbeperkt en gratis persberichten plaatsen. Nadeel kan zijn dat iederéén dit kan doen, en je dus het risico loopt dat je persbericht niet gezien wordt dus het grote aanbod aan persberichten.

Medialijst

Maak voor jezelf van tevoren een lijst met media-instanties waar je het persbericht heen wilt sturen. Deze adressen zijn soms te koop maar zijn tegenwoordig ook goed via internetsites te vinden. De Medialijst Landelijke Media van Joris Lange is daarbij het meest bruikbaar.

Bruikbare links

Nieuwsbank

Medialijst Landelijke media

Medialijst Regionale media

Medialijst overige media

Wat vind je van dit artikel?