Meer export dankzij de Facebook Timeline

Column Geert J. Nijkamp | Creëer vertrouwen in het buitenland

23 juli 2013

Facebook is een van de meest gebruikte socialmediakanalen bij individuele personen en in B2C (Business-to-Consumer). Vooral voor Nederlandse exportbedrijven kan de Facebook Timeline een enorm waardevol en onderscheidend instrument zijn. Lees in dit artikel de ins & outs.

Wat is de Facebook Timeline?

De Facebook Timeline is een overzicht waarin het mogelijk is om alle activiteiten die je (in dit geval) als ondernemer ontwikkelt, weer te geven door foto’s, video’s en berichten. De huidige activiteiten en alle activiteiten uit het verleden. 

Tijdsinspanning 

De Facebook Timeline is vooral ondersteunend aan en beschrijft de activiteiten die toch al plaats (gaan) vinden. Dat betekent dat bijvoorbeeld een update van één of twee per week ruim voldoende moet zijn. Maar door je Facebook-account te koppelen aan bijvoorbeeld LinkedIn en/of Twitter kan je Timeline elke dag geüpdated worden. Een posting op LinkedIn verschijnt dan automatisch op je Timeline. Wie slim omgaat met social media kan veel exposure bereiken zonder dat het enorm veel tijd kost. 

Waarom? 

De Facebook Timeline is binnen Facebook een zeer interessante functie omdat die al uw huidige marketing-, sales- en andere bedrijfsinspanningen versterkt. Ten opzichte van een normale bedrijfswebsite, waarop uiteraard ook allerlei activiteiten vermeld kunnen worden, heeft Facebook het voordeel dat enorm veel mensen op dit medium actief zijn. Veel van je klanten én veel klanten van je klanten zitten op Facebook. Het is maar een kleine stap voor hen om naar je Facebook bedrijfspagina c.q. Timeline te gaan. Op een normale website is een historisch bedrijfsoverzicht meestal statisch van aard. De Facebook Timeline biedt veel mogelijkheden om je geschiedenis en activiteiten op een meer uitnodigende en pakkende manier te laten zien.

Plaatsen activiteiten

Zonder veel moeite kunnen allerlei activiteiten op de Timeline geplaatst worden:

  • beursdeelname

  • bedrijfsuitbreiding

  • presentatie jaarverslag

  • bewerking nieuwe exportlanden

  • samenwerking met nieuwe exportpartners (importeurs/distributeurs/dealers)

  • bezoeken van exportpartners

  • gezamenlijke projecten met andere bedrijven

  • (nieuwe) productintroducties

  • klantendagen

  • medewerker die veertig jaar bij het bedrijf zit

  • winnen van een prijs/award et cetera

  • mvo-activiteiten

  • en wat zo dagelijks ter sprake komt...

De Timeline biedt uitstekende mogelijkheden om cross mediale (internet) marketing te realiseren. Bij de geplaatste berichten, evenementen en dergelijke kan bijvoorbeeld via een link direct verwezen worden naar downloads op de eigen website, je eigen profielpagina op een beurzenwebsite et cetera. 

Facebook helpt bedrijf aan een gezicht

Op dit moment zullen veel Facebook-bezoeken met name in privétijd gebeuren, maar je kunt er als bedrijf natuurlijk voor zorgen dat je zakelijke contacten weet krijgen van je aanwezigheid op Facebook. Velen zullen je Timeline bestuderen en ze weten waarschijnlijk in vijf minuten meer achtergronden van je bedrijf dan in de vele jaren daarvoor. De Timeline biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om het sociale gezicht van het bedrijf te laten zien door het vermelden van mvo-activiteiten. Iets waarmee de meeste bedrijven in het dagelijkse (zaken)leven niet te koop lopen. 

Keurige Timeline versterkt je exportpositie

Veel exporteurs maken een uitvoerige scan van potentiële exportpartners voordat ze daarmee in zee gaan. Qua intentie gaat het namelijk om een verbintenis van vele jaren. De potentiële exportpartner zal echter omgekeerd ook zijn werk doen. Een keurig uitgewerkte Timeline zal (psychologisch) meer gewicht geven aan de positie van de exporteur. In dit verband kunnen ook ‘likes’ een rol spelen. Exportbedrijven die al lang bestaan kunnen makkelijker meer ‘likes’ opbouwen dan beginnende exporteurs.

Exportpartnerondersteuning

De praktijk laat zien dat veel (gevestigde) exportbedrijven (ook in Nederland) hun exportpartners op veel vlakken ondersteunen. Bijvoorbeeld in de vorm van brochures en beurzenondersteuning. Met name offline activiteiten. Op online gebied vindt er echter maar zeer weinig ondersteuning plaats. Aangezien Facebook bijna over de hele wereld gebruikt wordt, kunnen ook de klanten van je klanten zich goed informeren over je producten, diensten en je bedrijf. Vervolgens zullen zij met meer vertrouwen zakendoen met je exportpartner. De Timeline is voor jouw exportpartners een extra marketingkanaal waar zij hun klanten naar toe kunnen verwijzen. Het is, ook richting je exportpartners, geen issue ‘mag dit wel of niet’. Je zet je eigen Timeline op en dankzij Facebook is je bedrijf plotseling over de hele wereld vindbaar. Dat is de wereld van dit moment. In algemene zin vraagt de transparantie van het internet om een heroverdenking van bestaande distributiestructuren. Voor Nederland als handelsland meer dan ooit van essentieel belang. 

Praktijk 

Een klein onderzoekje onder tien Nederlandse exportbedrijven laat zien dat sommigen al wel op Facebook een account hebben, maar dat nog geen enkel bedrijf actief gebruikt maakt van de Facebook Timeline als marketing- en salesinstrument. Uiteraard is dit niet verwonderlijk. Zelfs in Amerika is het goed zoeken naar bedrijven die hun Timeline al wat breder inzetten. Velen vullen de Timeline pas in vanaf het moment dat het bedrijf op Facebook actief is geworden. Of men vult nog wel de vestigingsdatum in van een bedrijf, maar de Timeline is alleen voor de laatste paar jaar ingevuld. Zelfs Facebook zelf heeft de Timeline maar marginaal ingevuld. 

Kansen – Nu doen! 

Net als bij veel nieuwe marketing- en salesmogelijkheden, en juist bij Social Media, is het de vraag of u als bedrijf voorop wilt lopen en pionierswerk wilt doen. Of dat u anderen de ‘best practices’ laat ontdekken en daarop aanhaakt. Tijd is immers ook geld. 

In dit geval is het zaak om bij de pioniers te behoren:

  1. De Timeline, maar ook Facebook in algemene zin, biedt de mogelijkheid om op een eenvoudige manier in vele talen te communiceren. Internet is communicatie en wie efficiënt wil internationaliseren moet z’n best doen in de taal van de klant te communiceren. Daarmee behaal je een grote voorsprong op je concurrent.

  2. Het invullen en bijhouden van de Timeline kost weinig tijd maar zal veel effect sorteren.

  3. De Timeline is een prachtig instrument om off line en on line marketing- en salesinspanningen te ondersteunen.

  4. Over niet al te lange tijd zal uw concurrent wél de Facebook Timeline gaan inzetten.

Auteur

Geert J Nijkamp