Hoe behoud ik een goede naam?

Column | houd je naam hoog

17 december 2012

Een goede naam, wat is dat nog waard anno 2012? Social media gelovend, is de één met nog interessantere zaken bezig dan de ander. Met een vijftal tips houd jij de naam van je bedrijf hoog.

Een goede naam, die heb je niet zomaar. Door overlevering van vader op zoon kwamen ondernemers al een heel eind, maar tijden veranderen en hoe vaak kom je tot de constatering dat, toen de ‘oude baas’ de scepter nog zwaaide, de kwaliteit van dienstverlening en geleverde producten het genieten waard waren. 

Menig bedrijf draagt de naam van jou als ondernemer, in welke vorm dan ook. Die naam zou iets moeten aanduiden, ter onderscheid van andere ondernemingen. Waarden bepalen immers wat voor jouw klandizie de meerwaarde is om met jouw bedrijf in zee te gaan. En je personeel, maken zij de naam waar die jij in glossy brochures aan de buitenwereld wil doen geloven? Mensen die handelen uit naam van jouw bedrijf kunnen jouw werk dus opbouwen of afbreken.

Joehoe.. Ziet u mij?

Zien en gezien worden is een belangrijk issue anno 2012. De business clubs proberen je te verleiden om aan te sluiten bij Golfclinics, netwerkborrels, kook-events enzovoort. Graag in bijzijn van lokale of regionale media, zodat de berichtgeving in woord en beeld het succes toont. De vraag is met wie je graag op de foto wilt en vooral waarom en waartoe? Welke waarden zijn voor jou bepalend om te besluiten om al dan geen aansluiting te vinden met mensen in uw omgeving.

De prijs van goud en kostbaar edelmetaal is in de crisis naar grote hoogte gestegen. Overal duiken shops op, die graag jouw goud willen opkopen.  Hoe verhoudt dit waardemiddel zich ten aanzien van die goede naam. Voor jou bedoel ik dan! Er is een spreekwoord dat zegt:’ De naam is uitgelezener dan grote rijkdom, de goede gunst dan zilver en dan goud.’

Wat is jouw naam je eigenlijk waard? Maakt jouw bedrijf waar wat zij belooft of sta je er binnenkort gekleurd op in de media. Uitgelezen en ook uitgespuugd; einde verhaal!

Vijf tips om je naam hoog te houden

1. Kom beloften na en laat jouw ‘ja daadwerkelijk ja-zijn’;

2. Lever de kwaliteit zoals die aan de klant is voorgeschoteld;

3. Kies je toeleveranciers en afnemers weloverwogen;

4. Stel vast wat maakt dat jouw bedrijf de naam waardig is;

5. Kijk verder dan enkel hetgeen wat blinkt (bij de ander)

Auteur

Maarten Verhoef