Kleine bedrijven zoeken via social media contact met zakenpartners

Bedrijfsleven maakt veel gebruik van social media

28 december 2012

Het bedrijfsleven maakt veelvuldig gebruik van social media. Van de kleine bedrijven met tien tot twintig werknemers heeft ruim 36 procent één of meer social media accounts. Ze gebruiken social media ook om in contact te komen met zakenpartners.

Ruim veertig procent van de bedrijven met minstens tien werknemers gebruikt één of meer accounts op social media. Bij kleine bedrijven met tien tot twintig werknemers is dit 36 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau voor de Statistiek.

ICT-bedrijven lopen voorop

Vooral bedrijven in de Informatie- en communicatiebranche gebruiken social media, namelijk 79 procent. Ook in de horeca is het percentage met 65 procent hoog. In de bouw- en de transportsector is het aandeel met 25 procent veel kleiner. Verder blijft eveneens de industrie wat achter. Hier gebruikt één op de drie bedrijven social media.

Vooral voor marketing

68 procent van de bedrijven gebruiken social media voor marketingdoeleinden en om het imago van het bedrijf te ontwikkelen. Ruim vier op de tien bedrijven werven personeel, verkrijgen meningen van klanten, of werken samen met zakenrelaties via social media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.

Kleine bedrijven: veel samenwerking via social media

Samenwerking met zakenpartners is voor kleine bedrijven een belangrijke toepassing van social media. Grote bedrijven gebruiken social media juist vaak om personeel te werven. Daarnaast gebruikt 57 procent van veel grote bedrijven social media om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf . Bij kleine bedrijven is dit aandeel met ongeveer een derde veel kleiner.

(Bron: CBS)