Meer export dankzij Facebook

Column | Zorg voor interactie tussen je website en Facebook

30 januari 2013

In Amerika heeft Facebook een volwassener stadium bereikt dan in de rest van de wereld. Wat kunnen we daarvan leren en waarom zouden Nederlandse exporteurs Facebook moeten (gaan) gebruiken?

E-book Eerste hulp bij Social media

De (marketing)waarde van Facebook voor exporterende bedrijven is momenteel nog niet volwaardig vast te stellen, omdat Facebook zich als marketingkanaal nog aan het ontwikkelen is. Op basis van een aantal historische internet(marketing)ontwikkelingen zijn wel diverse belangrijke kansen te definiëren.

Waar is je klant?

Rond 1998 kwamen de eerste Yahoo user-groups op waar ‘massa’s’ mensen (potentiële klanten) zich verzamelden, maar nog in groepjes. Vandaag de dag is de massa aanwezig op onder andere LinkedIn, Twitter en YouTube. De grootste massa bevindt zich momenteel op Facebook en jouw klanten zitten daartussen, zowel B2C als B2B. Uiteraard is niet de massa het interessantst maar de kunst in de massa precies jouw klanten te vinden.

Je Facebook-profiel is het ‘voorportaal’ van je website

De wereld van vandaag vraagt om interactiviteit. Maar veel websites, met name in B2B, laten een statisch beeld zien terwijl juist ook social media (technisch) eenvoudig de mogelijkheid biedt je website elke dag actueel te laten zijn. Een tweet of een post kan bijvoorbeeld direct op je website getoond worden.

Door de layout en de functionaliteiten is je Facebook-profiel bijna als je tweede website. De coverfoto van je bedrijf en de Timeline geven in vijf minuten een prachtig overzicht van je bedrijf. Facebook communiceert veel meer via beeld en minder via tekst terwijl een gemiddelde website vooral tekst biedt. Mensen willen tegenwoordig snel informatie tot zich nemen. Hierdoor is de kans groot dat je Facebook-profiel zich gaat ontwikkelen tot een ‘eerste-indruk-website’ en iemand die vervolgens meer interesse heeft, leest meer op je eigen website. Vanuit marketingoogpunt doe je er goed aan om je Facebook-profiel in constante interactie te houden met je eigen website.

Vervlechting van zakelijk en privé

Facebook laat nu al zien dat deze beweging, die wellicht door LinkedIn en Twitter is ingezet, zich doorzet. Veel klanten van exporteurs, maar ook de klanten van jouw klanten, zitten wellicht privé op Facebook. Velen zullen als gebruiker van een bepaald product ook ‘vrienden’ willen worden zodra de mogelijkheid er is. Dit betekent onder andere dat er voor exporteurs veel meer zicht komt op de eindgebruikersmarkt, zowel in een B2C als in een B2B markt. 

Koppeling van offline en online marketing

Meer dan andere internetkanalen laat Facebook zien dat er uitstekend een koppeling te maken is tussen online en offline marketing. De Facebook Timeline laat online in een overview je hele (bedrijfs)geschiedenis zien. Op je Facebook-profiel kun je diverse ‘apps’ activeren die de koppeling maken met je offline activiteiten.

Auteur

Geert J Nijkamp