Gebruik social media slim bij sollicitaties

36 procent van de recruiters wijst sollicitanten af door informatie op internet

11 maart 2013

Socialmediaprofielen: recruiters gebruiken ze vaak om meer te weten te komen over hun sollicitanten. Een derde van de recruiters wijst sollicitanten zelfs op basis van deze informatie áf. Hoe kun jij als ondernemer social media slim inzetten bij sollicitatieprocedures?

E-book Eerste hulp bij Social media

Rare hobby's, gênante foto's, openhartige uitspraken. Mensen beseffen soms niet dat behalve vrienden, ook buitenstaanders de persoonlijke informatie op hun socialmediaprofiel bekijken. Én op basis daarvan een mening vormen over het wel of niet aannemen van iemand. 36 procent van de Nederlandse recruiters wijst sollicitanten af op basis van hetgeen ze online over hen te weten zijn gekomen. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half.

Recruiters in andere landen

Daarmee is Nederland geen vreemde eend in de bijt. Ook in Italië, Duitsland, België, Italië en Luxemburg wijst een vergelijkbaar percentage recruiters geschikte kandidaten om deze reden af. In Tsjechië, Zwitserland en Oostenrijk zijn recruiters meer toegeeflijk: hier nodigen ze de sollicitant vaak tóch uit ondanks gênante of negatieve informatie op social media.

Waar kun je social media voor gebruiken?

Natuurlijk kun je social media gebruiken om gênante informatie van werknemers of sollicitanten te onthullen, maar je kunt het ook op een positieve manier inzetten. Bijvoorbeeld om precies het juiste type werknemer te vinden die behalve geschikte kwaliteiten, ook de juiste contacten via social media heeft. 

Personeel vinden via social media

Social media vormen dé manier om actief op zoek te gaan naar personeel. Dat vertelt Mirjam Bink - Van der Linden van I-Recruiting in de column die ze onlangs voor MKB Servicedesk heeft geschreven. Als je op de 'ouderwetse' manier een vacature plaatst, is het maar de vraag of de meest geschikte mensen zullen reageren. Waarom zou je niet zélf opzoek gaan naar de perfecte kandidaat? Zoek via social media de kandidaat die precies voldoet aan jouw wensen of eisen. Zet via LinkedIn de vraag uit bij je LinkedIn-connecties of zij geschikte kandidaten in hun netwerk hebben. Een andere optie: zoek ze zelf in passende LinkedIn-groepen. Een andere optie: zoek ze zelf in passende LinkedIn-groepen, via Facebook of in gratis of betaalde online cv-databases. 

Personeel beoordelen via social media

Toch gekozen voor een vacature? Je kunt social media ook prima inzetten tijdens de volgende stap in het selectieproces: de beoordeling. Zorg wel dat je de beoordeling niet vollédig laat afhangen van iemands activiteit op social media; begin met het checken van de cv's van je kandidaten. Stap 2 is dan het bekijken van iemands online activiteiten. Kijk eerst globaal: doen ze überhaupt iets aan social media, hebben ze aandacht besteed aan hun pagina? Dit zegt ook veel over hun actuele kennis en de mate waarin je kandidaten meegaan in nieuwe ontwikkelingen. Kijk vervolgens of je kandidaat referenties heeft van oud-werkgevers en of het beeld dat je van iemand hebt op basis van zijn motivatie, klopt met zijn online activiteiten. 

Wat spookt mijn sollicitant privé uit?

Of je kunt zien wat iemand privé uitspookt, is vooral afhankelijk van de instellingen van de socialmedia-account van je sollicitant. Dit kan ook verschillen per platform. Mogelijk is het Facebookprofiel van je kandidaat gesloten voor buitenstaanders, maar stuurt hij of zij wél openbare berichtjes via Twitter. Staar je daarbij niet dood op het aantal keren dat iemand een tweet uitstuurt over een borrel of feestje: jij hebt ook weleens een feestje buiten werktijd. Bovendien wil dat óók zeggen dat iemand heel sociaal is. Kijk naar de werkgerelateerde dingen: stuurt iemand veel tweets over zaken die spelen in de sector waarin je actief bent? Ook leuk is om te kijken of diegene jou in de gaten houdt op social media sinds de procedure: heeft hij je LinkedIn-profiel bezocht, is hij je gaan volgen op Twitter? Daarmee toont iemand interesse in je bedrijf en laat hij zien zich goed voor te bereiden. Roepen bepaalde onderdelen van iemands socialmediaprofiel zaken op? Wijs iemand niet meteen af; noteer deze zaken en laat ze aan de orde komen in het gesprek

Auteur

Lenneke Arts