Gebruik je pay-off en slogan effectief

Column Robert Arnoldy | Zorg dat je boodschap blijft hangen

02 augustus 2018

Schat staat de Bokma …? Miele, er is geen .... Redbull geeft je .... Pay-offs die je zo aanvult. Is zo’n kreet bij je logo nog steeds levensvatbaar en is dit altijd geschikt voor het mkb? Pay-off kun je vertalen als ‘betaalt uit’. Draagt de payoff dan bij aan de klanttevredenheid en je verkoopresultaat?

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

E-book Eerste hulp bij Social media

Wat is de pay-off?

De pay-off staat achter een merk- of bedrijfsnaam. Met een pay-off communiceer je kort en bondig waar je merk in essentie voor staat. Met een pay-off voeg je gevoel of associaties toe aan een merknaam waardoor zij elkaar versterken. Maar verwar de pay-off niet met een slogan want daarmee beschrijf je een actie zoals ‘2 halen, 1 betalen’.

Onderdeel van je identiteit

Een bewijs van pay-off-kracht is wel de naamsbekendheid van ‘Even Apeldoorn bellen’. Wie had het nog over Centraal Beheer? Als de pay-off een logisch onderdeel uitmaakt van je identiteit en past bij je aanbod, betaalt deze zich uit. Want als je je belofte waarmaakt en klanten krijgen wat zij verwachten, groeit de klantloyaliteit.

Eisen voor meerwaarde

Een sterke pay-off:

  • bevat de merknaam

  • sluit aan op de klantverwachting

  • is herkenbaar door de unieke belofte (unique selling point)

  • is daardoor niet inwisselbaar met een ander merk

Ook voor kleine mkb

Als je belofte bijvoorbeeld schuilt in het persoonlijke advies, gebruik dan je onderscheidend vermogen als ‘local hero’. Onlangs bleek uit mijn klantonderzoek voor een zelfstandig opticien en audicien, dat klanten hem waarderen om zijn persoonlijke service en vakmanschap. Dat resulteerde in de pay-off ‘kijkt én luistert’. Een bevestiging dat een pay-off ook de kleinere ondernemer meerwaarde biedt.

Hoe kom je er op?

‘O, dat bedenk ik wel even onder de douche’, zou je zeggen. Natuurlijk komt dat voor. Schroom echter niet om specialisten in te schakelen. Een pay-off creëer je in het verlengde van je strategie gebaseerd op klantonderzoek. Dat vraagt expertise en tijd en dan kom je al snel uit bij het communicatie- of reclamebureau.

Testen en bewaken maar

Laat een nieuwe pay-off testen. Dat kan met een klantpanel of enquête, maar een snelle manier is variaties te testen met Google-campagnes (Adwords). De campagne met de meeste ‘clicks’ geeft aan welke pay-off de beste conversie oplevert. Ben je eruit, gebruik hem dan overal en consequent als onderdeel van je huisstijl. Waak ervoor dat je de pay-off niet te vaak verandert want naamsbekendheid bouw je in de tijd op.

Kansen voor vindbaarheid

Een pay-off biedt extra mogelijkheden om beter gevonden te worden met zoekmachines. Een sterk trefwoord uit je webstatistieken neem je als het kan ook op in je pay-off. Andersom moet zeker; Laat je pay-off tonen in de zoekresultaten door deze op te nemen in:

  • de trefwoorden (keywords)

  • de titelomschrijving (title tag)

  • de omschrijving (description tag)

  • het onderste deel (footer) van je site en combineer dit met usp’s en een aanmeldingsaanbod voor je nieuwsbrief.

De pay-off kan zich uitbetalen en biedt kansen, maar zorg voor relevantie. Is er ‘geen betere’, laat hem dan achterwege.

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Robert Arnoldy