Hoe gebruik ik guerrillamarketing voor mijn startup?

Steek concurrenten de loef af via guerrillamarketing
Guerrillamarketing is een marketingtechniek waarbij je met beperkte middelen, zoveel mogelijk bereikt. Deze vorm van marketing is efficiënt, low budget, verrassend, ludiek, interactief en veroorzaakt een buzz. Oftewel: ideaal voor starters!
In vijf stappen een bedrijf starten?
Klik hier
Download het whitepaper!
Lees verder
Meer over marketing?
Klik hier
Download het whitepaper!
Lees verder
Dat wordt beschreven in het whitepaper 'Guerrillamarketing' van Ik ga starten.
 
Guerrillamarketing is niet nieuw. De term werd in 1983 voor het eerst genoemd door de Amerikaanse marketeer Jay Conrad Levinson in zijn gelijknamige boek. Hij zag guerrillamarketing als een manier om traditionele marketinginstrumenten zo kostenefficiënt mogelijk in te zetten.
 

Verras je (potentiële) klant

De bedoeling van guerrillamarketing is dat je je doelgroep op een onvoorspelbaar moment, op een originele manier verrast en daarmee een onvergetelijk wauw-effect opwekt voor je merk, dienst of product.
De traditionele manier van marketing voeren - vooral gericht op zenden - laat consumenten steeds meer koud. Je klanten zoeken naar reclame die zowel amuseert als verrijkt. Verras daarom je (potentiële) koper met originele en onorthodoxe acties, zodat je publiek over jouw bedrijf gaat praten.
 

Storytelling

Het vertellen van een verhaal wordt steeds belangrijker voor (startende) ondernemers. Én het daarbij betrekken van de consument. Volgens diverse guerrillamarketingdeskundigen is het zaak om als merk of bedrijf met een interessante kwestie te komen, waar mensen graag met elkaar over praten. Door die conversatie op verschillende platforms (online en offline) aan te jagen, kun je uitgroeien tot een interactief platform.
 

Strategie

Wat zijn de do's voor guerrillamarketing? Gebruik deze tips:
  1. Val op. Breng je bedrijf of boodschap op een onconventionele manier aan de man. 
  2. Speel in op de actualiteit. Haak aan en neem met jouw invalshoek het gesprek van de dag over.
  3. Fleur op. En doe dat letterlijk. Maak een guerrillakunstwerk, fabriceer street-art met een duidelijke link naar je merk of nodig voorbijgangers uit samen met jou een kunstwerk te vervaardigen. Dat kan ook minder kunstzinnig: organiseer een spel of actie, waar mensen aan mee kunnen doen.
  4. Klop op. Verzin een geloofwaardige mythe met een grote nieuwswaarde en verspreid die. Als het verhaal door bekende socialmediaplatforms wordt opgepikt, zeg je in het begin niks. Pas na een paar dagen onthul je jezelf als afzender van het verhaal.
  5. Fok op. Probeer als kleine ondernemer, de groten slim af te zijn, door in een campagne hun zwakke punten te benadrukken.
  6. Los op. Verras je klanten met de introductie  van een gratis dienst of promotionele tool waar ze echt iets aan hebben. Denk vanuit de klant. Als je klanten straks blij met je zijn, kun je een betaald product introduceren.
  7. Leid op. Breng mensen iets bij met de promotie van je product of dienst.
  8. Stel jezelf open. Zet een onverwachte actie op sámen met klant. Daarmee co-creëer je guerrillamarketing.
  9. Vlam. Organiseer een actie waarmee je mensen diep raakt en betrokkenheid losmaakt. 

 

Bron: Whitepaper Guerrillamarketing van Ik Ga Starten


Weekly Hangout over The Crowd en Guerrilla marketing

Martijn Arets vertelt over zijn viral video
In de allereerste weekly Hangout (online uitzending) van dinsdag 5 februari sprak Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk, met specialist Martijn Arets over actuele onderwerpen voor ondernemers en de specialiteiten van Arets: Guerillamarketing en The Crowd.
weekly-hangout-over-the-crowd-guerrilla-5213132652.png

Can you buy a book that hasn't been published yet?

Martijn Arets bracht zijn boek via guerrillamarketing aan de man
De Engelse vertaling van zijn boek had Martijn Arets al. De volgende vraag: hoe breng je hem in het buitenland aan de man? Bekijk zijn video!
can-you-buy-book-that-hasn-been-published-5213134150.png

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten